Vidím rozdíl mezi
volbou JEDNOTLIVCE, které předměty reprezentují všeobecné vzdělání (však ty sama píšeš, že by si měl zvolit JEN ty předměty, které hodlá dál studovat na VŠ, což smysl všeobecnosti popírá, a studenti by to dovedli k dokonalosti - znám jednoho, který zcela vážně uvažoval o maturitě z tělocviku, i když tedy jako volitelný předmět, jelikož zatím povinné předměty určuje stát, který tu školu platí, tedy my vvšichni ji platíme, a my všichni tedy rozhodujeme - prostřednictvím MŠMT, a škola)
a volbou MŠMT potažmo státu potažmo SPOLEČNOSTI, v jejímž kulturním rámci se vzdělávání odehrává, jelikož ta společnost má jakousi představu o tom, které předměty reprezentují všeobecné vzdělání (byť je tato představa předmětem diskuzí a upřesňování).
Tedy rozdíl je v tom, že MŠMT provádí selekci v zájmu všeobecnosti, kdežto student v zájmu cesty nejmenšího odporu