Přidat odpověď
Martuško, výpravčí nesedí a nesleduje jak jede vlak:)
Výpravčí je člověk, který jízdy vlaků organizuje a řídí. Ta výprava vlaku je už to poslední, leckde se jí už ani neúčastní a vlak vypravuje strojvedoucí. Výpravčí dává tomu vlaku souhlas k odjezdu, což se děje více způsoby, ale pro zjednodušení dáme ten nejčastější, což je návěstidlem.
On staví ty vlakové cesty. Někde přímo v místě, jinde z CDP ( centrální dispečerské pracoviště ) Každopádně oni jsou ti, co s tím šoupou tak, aby se vlaky nesrazily a jezdily včas a správně:)
Mají svoje pracoviště, buď svůj okruh, nebo stanici. Všude- jak u výpravčích, tak průvodčích existuje funkce střídač, ten těch okruhů má víc, aby dokázal nahrazovat ty chybějící v práci.
Jízdenky prodává výpravčí tam, kde má smlouvu s ČD a má na to zkoušky, typicky v malé stanici, ale jeho práce to klasicky není, on totiž není zaměstnanec ČD.
Pokud jde o průvodčí, tak ti se dělí na vlakvedoucí a průvodčí. Zjednodušeně- vlakvedoucí musí být na vlaku vždy, průvodčí je jen posila pokud je tam víc vozů, či velká frekvence lidí. Potom má na starost čistě jen své vozy a lidi v nich. Vlakvedoucí zodpovídá za jízdu vlaku i jiným způsobem. Od možného posunu přes sepsání soupravy a výpočet brzdění každého vlaku po zkoušky brzd a tak různě.
V+P jsou zařazení v turnusech. Domovská stanice vlakových čet dostane přidělené vlaky a ty pak rozdělí do turnusů. Takže vozí pořád dokola v pravidelných cyklech stejnou sadu vlaků, což nutně není a nebývá stejná trasa. Ale furt se to opakuje.
Dělí se hlavně podle vlaků, které vozí- osobní, rychlíky, vyšší kvalita a ta se ještě dělí na ještě vyšší kvalitu:)
Na poslední dva jmenované turnusy se dělají výběrová řízení včetně zkoušky z jazyku.
Ne vždy nejezdí domů, často mají dva dny práce, kdy skončí první den daleko od svojí domovské stanice, přespí, vozí další den vlaky a posledním přijedou domů:)
Tři dny pryč být můžou, pokud nemají šanci se dostat v té domovské stanici domů kvůli pozdnímu konci a brzkému nástupu na další směnu, ale to je v kombinaci s dojížděním.
Turnusy jsou většinou sestaveny v cyklu víc dnů v práci, pak delší volno.
Takže třeba jsem byla pryč dva dny, přijela v osm večer a další den dopoledne odjížděla zase na dva dny. Takže reálně jsi doma noc a ráno během čtyř dnů. Ale to zas tvoří volno, takže pak jsi doma třeba i 2-4 dny- to záleží zas na spoustě jiných věcí, třeba na jaký to vyjde den.
Když nejedou vlaky o víkendu, tak tam logicky není třeba ani ten průvodčí a říká se tomu výpadek:) Je to samozřejmě vypočítáno tak, že hodiny odpracujes během delšího období.
Předchozí