Přidat odpověď
Samozřejmě že nikdo to po mě nikdy nechtěl - na základce, na gymplu ani na vysoké. A ani bych nebyla ochotná se něco drtit nazpaměť - látku jsem musela pochopit a pak jsem o ní dovedla sáhodlouze vyprávět svými slovy a vzhledem k tomu, že dar výřečnosti v mluveném i psaném projevu jsem měla odmala, tak mi stačilo opravdu jen pochopit princip, párkrát si přečíst látku, abych si zapamatovala fakta a bohaté povídání (ovšem k věci a plné faktů nikoliv kecání o ničem, jak se mnohde dnes na školách provozuje) jsem už pak zvládla levou zadní. Nicméně jsou věci, které je nutno se naučit nazpaměť a sebelepší logické myšlení je bez jejich znalosti k ničemu...viz např. násobilka, vyjmenovaná slova, chemické názvosloví, periodická soustava prvků,taxonomické zařazení organismů v biologii, matematické vzorečky či převody atd. Ono je strašně krásné se ohánění logickým myšlením coby protikladem memorování např. v matematice, ovšem, byť matika je především o logickém myšlení, tak nějaký ten paměťový základ tam být musí, samozřejmě podpořený pochopením vztahů a souvislostí, ne jenom nabiflované něco, čemu žák nerozumí.Když ovšem díky totální absenci jakéhokoliv učení se nazpaměť např. žák netuší o existenci jednotek obsahu či povrchu a o nějakém vzorečku či aspoň pravidlu na výpočet už vůbec ne, jen to dle Hejného matematiky počítá na čverečky v čtvercové síti stylem, že výsledek pro obsah/povrch útvaru že je xy čtverečků...tak to jaksi rozumné lidi neuspokojí, stejně tak nasčítávání si násobků násobilky v hlavě nikoliv rychlá znalost výsledku násobení zpaměti, o jakýchsi rádoby rovnicích pomocí zvířectva Dědy Lesoně ani nemluvím...díky tomuto totálnímu pomršení matematického vnímání pak žák nemá šanci přetvořit slovní úlohu do rovnice o dvou neznámých, bo ani neví co to je atd. atd. Další věc, která nezaškodí se naučit občas nazpaměť je básnička nebo nějaká próza, divadelní představení atd., cokoliv, na čem lze trénovat pamět. Nedávno jsem četla jakýsi rozhovor s nějakou 94 letou paní, která doposud píše básně a sama je zpaměti recituje a jak sama přiznala své mentální kondici vděčí především za učení se nazpaměť a recitování poezie po celý svůj život. Podobným případem je můj učitel čestiny ze základky, kterému je již 95 let a ještě stále vydává básně, knihy a mysl má svěží.
Předchozí