Ivo, samozřejmě s Tebou souhlasím v tom, že zodpovědnost ano, ale úměrná vůči věku dítěte. Napadá mě příklad s mým synem. V době, kdy je vhodný čas, ho pošlu do pokoje s tím, ať si jde připravit učení na druhý den, ořezat pastelky a zjistit, zda má úkol. Cca po 10 minutách jdu za ním zjistit, zda má psát úkol a co dělali ve škole. Potom spolu čteme, procvičujeme písmenka a číslice. Pak se podívám, co má za úkol /pokud mi ho ukáže/, odcházím a on si ten úkol píše. Potom si úkol prohlédnu a nechám ho, ať si připraví věci do školy na druhý den. Už nekontroluji, že si do batohu dal penál, písmenka nebo něco jiného.
Tak zhruba se snažím mu vštípit nějaký systém ovšem s tím, že již má určitou zodpovědnost. Časem bude učení přibývat, i povinností bude víc.
Myslím si, že když bych s ním dělala všechno a za všechno přebírala odpovědnost, zvykne si, že nemusí přemýšlet a až by časem musel něco zvládat sám, i málo povinností by ho rozhodilo a nebyl by schopen je plnit.
Myslím si, že i Federika měla na mysli něco podobného.
Předchozí