Vážený pane,
ani jsem nečetla ostaní reakce na Váš výplod. Každopádně vím, že názory podobné Vašemu nejsou vzácností. Na úvod podotýkám, že nejsem učitelka, ani absolventka ped. fakulty, i když jsem na začátku své pracovní dráhy asi 2 roky učila na střední škole. Moje zkušenost: je to práce zajímavá, pestrá, "pořád se něco děje", ale neuvěřitelně vyčerpávající. Obzvláště pokud má učitel dosáhnout těch kvalit, které vy požadujete. A o mnoho tvrdší chlebíček mají učitelé na základních školách, kde průměrná úroveň zájmu o vzdělání je ještě daleko nižší než na škole střední. A navíc zde existuje jen velmi omezená možnost zbavit se žáků, kteří vyučování chronicky vážně narušují. Zejména na základkách, ale i na méně kvalitních školách středních se ve třídě scházejí žáci, z nichž mnozí mají nejen intelektové problémy, deficity některých schpností či dysporuchy, ale i problémy kázeňské. Mnozí rodiče mají potíže zvládnout jednu či dvě své ratolesti, ale z nějakých iracionálních důvodů se domnívají, že překročením prahu školy se z jejich nevychovance stává andílek, který svým učitelům dělá jen samou radost. Sejde-li se ve třídě více takových problémových jedinců, tak se jejich vliv nesčítá ale násobí, jsou schopni naprosto zničit jakékoliv pokusy učitele o kvalitní výuku a z práce učitelské se stává práce krotitelská. Skoro pravidlem je, že právě rodiče takovýchto žáků se školou ze zásady nespolupracují a spolu se svým potomkem na tu "blbou úču" (vybírám nejjemnější označení) svorně nadávají. A učitelký chlebíček je zase o něco tvrdší, neboť těžiště výchovy je v rodině, škola něco zmůže jen ve spolupráci s rodiči a pouze největší zoufalci, kteří už se svých dětí sami skoro bojí, přenášejí zodpovědnost na školu.