Pane Karbane, čtu ráda Vaše fejetony, ale tady píšete o něčem, o čem nemáte ani páru, a dost diletantsky. Tentokrát to není ani moc vtipné, taže nechápu, proč sem tento článek vůbec zavítal...
Ostatní příspěvky jsem ještě nečetla, ale četla jsem už dnes noviny a nechápu proč stávka učitelů tolik lidí pobuřuje, zatímco železničáři (s mnohem vyššími platy a podstatně nižším vzděláním, a navíc s tím, že nadělali spostu hospodářských škod, měli sympatie lidí větší.
Naše společnost totiž automaticky předpokládá určité věci. Třeba to, že učitelské povolání je poslání, a není slušné chtít za to ještě peníze. Přece si to ti kantoři vybrali a navíc je to baví!
No, myslíte si, že počítačového experta jeho práce nebaví? Nebo finančníka? Že se v ní nevyžívá? Tak za co chce ještě ty prachy, co se v tomoto obru vydělávají, že jo? Ale tohle nikdo neřekne. Být manažerem nebo bankéřem prý není poslání, ale tvrdá práce. hrát si s počítačem a vdělávat za to je "hard work".Zato hrát si s dětmi ve škole je prý leháro a zábava...Že je v bance vyšší zodpovědnost? A jaká? Když bančička zkrachuje, dostane manažer zlatý padáček a stát (tedy ostatní občané tohoto státu ze svých daní) to zaplatí. Když rozjívené dítě utrží svou neopatrností bouli o lavici, má učitel zajištěné milé opakované schůzky s vyšetřovateli, policií, orgány péče o dítě a dalšími orgány...
Zkrátka u bankéře jde vždy jen o peníze, a tady se chyba dá vždy , byť se ztrátou, napravit, učitel má na starosti ale životy dětí, a to jak přeneseně (týkající se jejich budoucnosti), tak i natvrdo, tedy přímo míněno život a zdraví dítěte, kde se v případě chyby dá cokoli napravovat jen těžko...
Když stávkovali piloti, že se jim nelíbí jejich osmdesátitisícové platy, nikdo ani necekl. Nebo pilot snad lítá proto, že jinde zrovna neměli místo ? Jistě, baví ho to, a má odpovědnost za lidi a letadlo. Zaslouží si to. A učitelé ne?
Podle mě je otřesné, že vůbec vyskoškolšky vzdělaní lidé a zejména lidé, jejichž prácí je formovat naši budoucí generaci, vůbec musí stále dokazovat, že jejich plat je zoufale malý. Vždyť je to do nebe volající. Nebo snad manažer dokazuje svému nadřízenému, že má takový plat že z něj nevyžije? Ne, on prostě řekne něco jako chci takový a takový plat. Dejte, a nebo půjdu jinam. Efekt jeho práce je okamžitý, a navíc jsou lidi zvyklí na to, že manžeři mají vysoké platy, a jaksi zvráceně to považují za správné,tak si to může dovolit. Efekt práce učitele se projeví nehmotně (hmotně až za pár dlouhých let) a navíc se jaksi přepokládá, že učitel by měl být chudý, neboť je to tak mravné.
Učitelům se zkrátka musí přidat i bez dokazování, jestli bez toho přídavku přežijí. Nejde o to, kolik se jim přidalo, ale kolik i po tom přidání mají. Zatím pořád hanebně málo.
A, milý pane Karbane, že by vysoké platy ve školství nezvedly jeho úroveň? Jistě že ano. Filozofové říkají, jak uvnitř tak venku, jak nahoře, tak dole. Zatím to vždycky platilo. Učitelé by měli být lidé na úrovni a měli by mít možnost žít život na úrovni, a to i materiálně. Ne, aby se museli dovolávat soucitu okolí, jak že to bídně žijí. Oni by měli být osobnosti, příklad pro tuto společnost, a tato společnost je materiální povahy. Navíc u soudců je už soudně dokázané, že čím vyšší platy budou mít, tím lépe budou pracovat, a stát to uznal, že?
A ještě jeden případ. Irsko. V některých statistikách se dočtete, že učitelé v této zemi mají nejvyšší průměrný plat ze všech profesí. A v jiných statistikách se můžete dočíst, jak raketový vzestup v ekonomice měla tato docela malá zajímavá zemička, která neměla nic a tak začala produkovat "mozky". Co se tak jednou zakoukat v příkladech tam, kde by to mohlo být přínosné?
Předchozí