Pro do astronomie nezasvěcené: černé díry jsou něco jako peklo - co jednou schvátí, to už nikdy nenavrátí, takový vysavač všeho možného bez patřičného efektu.
Ve školství je ve skutečnosti peněz dost i na zvýšení platů (stejně jako v jiných resortech, ať už si ministři říkají co chtějí), ale je v něm taky spousta "černých děr", ve kterých peníze mizí úplně zbytečně. Takže začneme odvrchu:
- na ministerstvu má průměrný úředník několikanásobně vyšší plat než průměrný úředník, a přitom o produktivitě práce těchto úředníků kolují legendy, a to spíše v kritickém slova smyslu,
- školské úřady sice byly zrušeny, ale lidé, peníze i černé díry přešly na školské odbory okresních úřadů,
- důležité je, jak škola (její vedení) se svěřenými penězi hospodaří a zda je dokáže vlastními aktivitami nějak rozmnožit.
Poslední bod znám z vlastní zkušenosti. Učila jsem na škole, kde byl chronický nedostatek peněz a asi o 3 km dál byla škola, kde bylo peněz dost na cokoliv včetně osobního ohodnocení učitelů. Čím to je?
Na základní škole totiž od doby, kdy jsou všechny školy povinně právní subjekty, finance ovlivňuje především ředitel. Jeho úkolem je sestavit rozpočet na příští rok (to je hotové umění), vyžádat si na základě tohoto rozpočtu co nejvíce peněz od státu a pak hospodařit. Na rozdíl od dřívějších "nesubjektů" může ředitel s položkami tohoto rozpočtu během roku alespoň částečně hýbat, tj. když se peníze určené k účelu xxx nespotřebují všechny, přesuneme přebytek na účel yyy. To znamená, že když zbydou nějaké peníze určené na nákup techniky, tak se nekupuje nová tiskárna pro sekretářku apod., ale může se zvýšit osobní ohodnocení. Ušetřit se dá taky vhodným výběrem dodavatele atd.
Další věc, která taky závisí na řediteli, jsou další aktivity školy. Škola může pořádat různé kroužky (a spokojeni jsou všichni - děti mají kam odpoledne chodit, učitelé mají přilepšení k příjmu a škola taky), o prázdninách jsou dnes populární různé příměstské tábory, které také mohou využívat prostor školy samozřejmě za určitý poplatek, dále jsou to různá školení např. pro učitele, ...
Za další: vedení škol má nejen vyšší hrubý příjem, ale často i nejvyšší osobní příplatek (ten stanoví ředitel).
Takže peníze jsou, možná ne až tak hodně, ale aspoň něco.
Předchozí