Nejsem sice rodic,ale myslim,ze neni od veci napsat mou zkusenost s vyukou cizich jazyku na ZS.
Ucim ctvrtou tridu na sidlistni zakladni skole.Vetsina deti,ktere ucim,se tento skolni rok setkava s anglictinou poprve.Pro maly zajem o nemecky jazyk se vsechny deti musi ucit jazyk anglicky.Z tohoto duvodu nastalo hned nekolik problemu najednou.Mohou se zdat banalni,ale dle meho nazoru vubec banalni nejsou.
1.Na skole jsou 3 ctvrte tridy po 20 detech.A protoze se vsechny deti uci anglictinu,v anglickem jazyce je tedy skupina 20 deti.
2.V techto skupinach jsou najednou deti,ktere se uz s anglictinou setkaly(ruzne krouzky apod.) i ty,ktere v zivote ne.
3.V techto skupinach po 20 detech jsou take deti s dysortografii,s dyslexii apod.Tyto deti by v zadnem pripade nemely byt vyucovany v tak velkem
poctu.
4.Efektivita vyuky pri takto velkem poctu je miziva.Jestlize se ucitel venuje slabsim zakum,jsou deti chytrejsi zanedbavany a naopak.
5.Jestlize by se vytvorily skupiny dle jazykovych predpokladu - bylo by to vyhodne pouze pro cast deti a to zvlaste pro ty chytrejsi.Ty by mely svou skupinu a mohly by se vyborne rozvijet.Nastava vsak problem jak to skloubit.Cizi jazyk uci vetsinou ucitele z II.stupne.Cizi jazyk dle rozvrhu ma kazda ctvrta trida jinak.
6.A co slabsi deti?Opet by se ocitly ve skupine 20 deti.Techto 20 deti ma vetsinou diagnostikovanou poruchu at uz uceni ci chovani - efekt zustava stejny - nemohou byt vucovany v tak velkem poctu.Navic,kdyz tyto deti jsou spolecne v tak velkem poctu ,pozornost ucitele se soustredi spis na udrzeni klidu nez na vyuku.
7.Nase ZS tedy skupinky na "slabsi a chytrejsi"zaky nevytvorila a deti jsou vyucovany cizimu jazyku najednou ve svych tridach.
Myslim si,ze efektivita neni valna,at se obe strany snazi sebevic.Ucitele musi dodrzovat osnovy.A zaci,kteri nejsou integrovanymi zaky a nemaji specialni individualni plany,jen jim to "proste"nejde,jsou hodnoceni horsi znamkou.A to jen proto,ze na pochopeni uciva potrebuji delsi cas.Ten jim vsak neni umoznen diky velkemu poctu deti.Kdyby byly skupiny deti na cizi jazyk mensi mely by deti vetsi sanci se jazyku naucit.
A situace bude horsi,nebot od pristiho skolniho roku se stavy ucitelu budu zmensovat.A tim padem pocty deti zvetsovat.
V.
Předchozí