Sice jsem jeste tehulka, takze teprve cekam na to, jak to bude vypadat s nasim ditkem :-) Ale mam zkusenost z uplne jine strany, ktera v teto diskuzi jeste asi neni. Zabyvam se jiz dlouho germanistikou a vyucuji jazykovedne obory na VS. Dosla jsem k tomu nazoru, ze je kvality vyuky jak na ZS, tak na SS v podstate velmi spatna. Studenti, ktere k nam prichazeji studovat germanistiku jsou vlastne kazdy rok horsi a horsi, pricemz maji
za sebou i 12 let jazykove vyuky. Za takovou dobu by meli byt samozrejme velmi velmi dobri... Zacinat by se s jazykem melo samozrejme velmi brzo. Pokud dite nema nejake potize se ziskavanim materskeho jazyka, melo by se zacit ucit uz klidne ve trech letech. Samozrejme je zde nejdulezitejsim prvkem METODA. Nejen obrazky, barvy, zviratka - ale i postavit dite uz od malicka do urcite komunikacni situace - napr. pri hrani na hristi, snaha ziskat nejakou hracku apod. Na ZS se pak musi pokracovat - ne jit od zacatku, nutne je rozdelit deti do skupin podle predchozich znalosti a mozna do 4. tridy probirat hlavne, nebo mozna jen mluveni. Klidne az v 5. tride, kdy uz zna dite zakladni gramaticke struktury materskeho jazyka, by se melo pristoupit podle meho nazoru ke gramatice a vychazet pri vykladu z jiz ziskanych zkusenosti. A na SS by v idealnim pripade to tech mnoha letech meli ucit predevsim cizinci.
Prvnich par kroku by slo bez problemu zrealizovat, problemem jsou ale na nasich skolach neaprobovani ucitele, nebo takovi, kteri nehodlaji na svych prastarych metodach nic menit a casto (znam sama nekolik pripadu) sami jazyk ani neovladaji!
Předchozí