Nelie, já fakt nic nemám proti UVÁŽENÉMU a promyšlenému používání počítače či televize při výuce.
Ve svém příspěvku jsem reagoval na Bobův příklad, že raději nechá koukat dítě na dokonalý instruktážní pořad v televizi než aby mu věc, byť méně dokonale vysvětlil sám. Bohužel nemám čas dohledávat odkazy, ale na to existuje opravdu spousta velmi kvalitních a fundovaných odborných prací, které prokazují, že dítě - mluvím teď především o dítěti v předškolním věku, o těch byla uvedená část diskuse, platí to ale částečně až do ca 10 let (s individuálními rozdíly!) - potřebuje pro svůj intelektuální, emocionální i sociální vývoj interakci s opravdovým člověkem, který ani televize ani jiná média nenahradí. A čím víc sledování televize svým objemem začne vytlačovat sociální kontakt, tím jsou negativní dopady na vývoj dítěte závažnější. A čím je dítě mladší.
Jinak z Bobova popisu odhaduji, že je dobrý táta: že když jeho dítě sleduje televizi, tak je u toho, s dítětem se o tom baví, takže jeho dítě zřejmě nebude patřit mezi děti postižené televizí. Navíc je Bob chytrý, takže i z tohoto pohledu asi nebude mít jeho dítě problémy.
No a k fyziologickému působení televize na mozek - to bych sem musel napsat celý článek, aby to bylo konzistentní a věrohodné tvrzení - princip je ten, že při sledování televize se dostává mozek velice rychle do stavu útlumu - což je velice jednoduše prokazatelné např. prostřednictvím EEG. U dětí s EXCESIVNÍM sledováním televize popisují neurofyziologové jejich mozek obrazně jako "poušť".
A nakonec - nevím, jaká fakta z mého článku (jehož rozsah byl mimochodem omezen redakcí časopisu tuším na 2000 znaků) či mých reakcí Tě vedou k podezření z šíření novinářských kachen - je to opravdu zbytečné. Studií jsem přečetl nepočítaně, jsem zvyklý nebrat výsledky jedné studie jako nezpochybnitelný fakt, nýbrž je analyzovat, dávat do kontextu, v oblasti medicíny si člověk bohužel navíc vždy musí klást otázku, zda za studií nestojí zájmy farmaceutického průmyslu...
Hezký den přeji!
Předchozí