Bobe, máš úplně pravdu, že neměřím všem médiím stejným metrem. Každé médium má svoje kvality, přínosy i svoje rizika či nedostatky.
O tendenčnosti studií nemá asi moc smysl se bavit, když nemluvíme o nějaké konkrétní. Určitě se dá design téměř každé studie postavit tak, aby potvrdila moje mínění, předsudek nebo zdaleka nejčastěji ekonomický zájem (typické ve farmaceutickém byznysu). Tendenčnost se ale obvykle dříve nebo později pozná, když někdo jiný udělá studii obdobnou a dojde přitom k výrazně jiným výsledkům. U televize se ale většina studií přesvědčivě shoduje, že vliv televize na vzdělanost dětí je negativní (několik málo výjimek existuje - např. na vědomosti o sportu má TV pozitivní vliv). To jsou obecné závěry ze statistik z velkých souborů, které se samozřejmě nedají jenom tak přenést na individuální situaci. Neznamená to tedy, že když Vaše dítě televizi sleduje, že bude nevzdělané, bude mít nižší IQ, že jste špatní rodiče apod. Zejména pokud s dítětem cíleně a aktivně vybíráte smysluplné pořady.
Je ale řada výsledků, které se z principu nedají označit za tendenční a které mluví jasnou řečí: EEG vyšetření se nasimulovat nedá a změny na EEG se objeví u KAŽDÉHO jedince během velice krátké doby při sledování JAKÉHOKOLI pořadu - a tyto změny svědčí pro útlum mozkové aktivity. Shodné reakce vykazují oční zornice atp.
Když jsem mluvil o dětech, které sledují DENNĚ televizi 5 hodin i více a o výchovném deficitu ze strany rodičů, tak jsem měl na mysli rodiče, kteří opravdu dítě k televizi odloží a necítí valnou zodpovědnost za jeho výchovu. Takové dítě (snad krom naprostých výjimek) nesleduje televizi cíleně, nýbrž se nechá bavit, aniž by muselo vyvíjet jakoukoli aktivitu.
Čtení knih samozřejmě neznamená automaticky kultivaci dítěte, hodně záleží na žánru, ale číst i ten největší brak se prostě nedá bez vynaložení určité vůle a čtení dítě nebude bavit, pokud si ke čtenému nebude aktivně vytvářet obrazy.
A nakonec znovu: nepovažuji televizi za principiálně špatnou - je spousta situací, kdy je nesmírně užitečná, i pro výuku. Předpokladem je její CÍLENÉ využití.
A tu poznámku o "serióznějším přístupu bez předsudků" sis mohl opravdu odpustit - škoda.
Předchozí