Co vím o Cikánech v cizině: Nejsem sociolog, takže jenom jako turista. Ve Španělsku jsem viděl podobná tábořiště jako asi cikánské osady na Slovensku. Ve Francii a Nizozemí to bylo lepší – Cikáni s auty a v karavanech, pravda, starých a otřískaných. Tamní známí si rezignovaně povzdechli, že nepracují a žijí ze sociálních dávek. Jejich názor byl velmi podobný jako u nás – nelíbí se jim to, ale proti vládě, ať pravicové či socialistické, nic nezmohou.
Nejhorší to bylo v Řecku. Skutečně typičtí kočovní Cikáni, sice už s auty a karavany, ale podstatně horšími než ve Francii. Náš průvodce, Řek, vyrostlý v ČSSR, nám říkal, že mají svobodu, nikdo se o ně moc nestará. Obce jen mají povinnost vybudovat tábořiště se zavedeným vodovodem. Cikáni tam mohou být nejvíce měsíc a pak táhnout dál. Když jsem viděl ty boudy z prken a plechu, přístřešky z fólií, polonahé děti batolící se v prachu, pochopil jsem komunisty, kteří v 50. letech chtěli kočovné Cikány (které ještě matně pamatuji) zcivilizovat. Každý, kdo má jen trochu sociálního cítění, si musí říci, že s tímhle se prostě něco musí udělat. Takový vřed nas tváři moderní společnosti prostě musí být vyléčený. Proto také rozumím panu Čunkovi.
A že Cikáni a další nemakačenkové se za socialismu poflakovali po továrnách? Ano, ale přece jenom museli ráno vstát, být těch 8 hod v zaměstnání, jejich děti viděly, že rodiče jdou do práce a že ony tedy musejí jít do školy. Teď, zvláště Cikáni, nemusejí. A to je základní chyba. Možná, že tehdy měli být „komunisté“ na lemply ještě přísnější.
Otázka také je, co chceme. Stávající sociální program není nic levného. Někteří odhadují, že nás přijde až na 100 000 000 000 (100 miliard). Příklad: Předloni jeden bezdomovec omrzl a v nemocnici byl 2 roky. Slušné že? Kolik jeho léčení stálo? No, moc. A kdo to zaplatil? No, my všichni. Nebylo by tedy lepší, kdyby alespoň (byť mizerně) zametal ulice a spával v nějaké ubytovně?
Předchozí