[Pozn.: Níže uvedené se vztahuje cca k 3-letým dětem.]
Milá Tragiko. Coby tvůrce zmiňovaného webu s Vámi - možná překvapině - docela souhlasím.
Za předpokladu, že se dokážete vyhnout počítači v domácnosti tak, aby dítě nemělo pocit, že je mu odpíráno něco, s čím ostatní běžně pracují. Zastáváme s manželem názor přebraný z jedné chyté knížky jedné moc chytré paní: není nutné dítěti něco zakazovat, spíš je nutné naučit ho, jak to "dělat správně". Když došlo na pilu věřte, že mi bylo úzko, ale fungovalo to i s pilou..
Pokud u Vás nenastane třecí plocha - např. tatínek nemusí pracovat a dítko není zvědavé, co že to ten táta dělá - pak určitě není nutné zasednout k počítači
Televize.. Pokud rodič dítě k televizi neodloží, pokud sedí s dítětem, vysvětluje, diskutuje a probírá s ním děj, pokud sleduje nakolik vnímá a pokud doba sledování u mrňousů nepřesáhne 15 minut, pak ovšem možná beru i televizi. Divné, že?
Víte, v podstatě si myslím, že každá činnost, kterou bude dítě aktivně vykonávat pod rozumným vedením, tzn. nejlépe s rodičem, který vede, vysvětluje, doplňuje uvedené informace, ptá se na názor dítěte, zjišťuje jak a co vnímá, to vše pomáhá dítěti vytvářet si - chtěla jsem napsat správný, ale raději napíšu: požadovaný názor na svět. Takový, který mu zprostředkuje rodič.
Takže berte to takhle: počítače jsou běžnou součástí našeho života. Pokud je člověk používá účelně - a někdo to tu psal: k práci, k zjišťování potřebných informací, k učení, pak bych je určitě nezavrhovala. Mohou fungovat i jako motivační nástroj. Jen je dozajista potřebné určit pravidla, za jakých se může používat, jak dlouho a k čemu. Pokud chceš pracovat, nemám problém dítě, měj uklizené hračky, splněné povinnosti (nakrmeného psa, uklizené nádobí.. ), pak si můžeš před večeří na 10 minut sednout a chvíli se učit se mnou a s počítačem.
Uplyne čas, končíme.
Časem se počítačům děti nevyhnou. A ani není potřeba. Věřím, že při "postaveném základu" - jasných pravidlech - nebude třeba řešit počítač u teenagera. Jistě, že bude
Jen ty problémy možná budou odlišné. A hlavně: počítač nebude lákadlo, žádná odpíraná neznámá.. Jen nástroj, se kterým člověk pracuje, případně rozvíjí užitečné dovednosti..
Knížky musí zůstat na prvním místě. Vždy a za všech okolností. Ale i knížky by mělo dítě prohlížet S RODIČEM
Tenhle web je JEN DOPLŇKOVÁ aktivita.
Věřím, že s rozumným přístupem je zbytečné z některých věcí - v tomto případě z počítačů - dělat bubáky. Velké nebezpečí ovšem spočívá v odkládání dětí k televizi či počítači, ve ztrátě zájmu o to, čím se zabývají, ve snaze urvat si pro sebe chvilku volna (byt na veci jako uklid, vareni..).
Znám to důvěrně. Mívám chvilky, kdy mám všeho plné zuby a další donesená knížka (oblíbená, přečtená 1.000x) ve mně vyvolává hysterii
Pak ráda změním prostředí a na chvíli jdeme testovat např. počítání k počítači. Mimochodem: náš 2,5 letý sice nesnášel, když jsme ho nutili počítat jablka na stole, ale jakmile jsme testovali počítání na webu, spolupracoval, chechtal se a pýchou praskal ve švech, když mu počítač tleskal a kráva pro něj za odměnu tancovala.. no a teď počítá už i ta jablka.. (a to ne že by jsme mu nebyli ochotní tleskat a tancovat my dva..)
To stačí, už toho bylo dost. Mějte se pěkně, přeju zdravé, chytré a šťastné děti. Dělejte s nimi cokoliv, když budete vnímat to, co dělají a budete to dělat s láskou, věřím, že to nemůže být na škodu. Jitka