pohrdání učením?
Těším se na dobu, až bude vzdělání opět dostatečně ceněno (nemluvím o honorářích). Proč je tu tolik reakcí, kde se uživatelky holedbají tím, že se nemusely učit? Je to taková zásluha nebo něco hodné obdivu? Šprtání básniček o přestávce fakt není nic obdivuhodného. V práci taky řešíte všechno na poslední chvíli "o přestávce"? Má-li někdo takový dar, že mu to do hlavy "leze samo", v podstatě se přiznává k ignorantství, když se chlubí tím, jak se nemusel nic učit a ještě kašlal na povinnosti. Je to hrozně krátkozraké. Snad je vždycky něco, co se člověk může učit. A že se děti učí pochopit zadání práce, rozvrhnout si čas a úkol zpracovat, to je základ pro přežití - ať už jste zaměstnanec, nebo živnostník, dělník nebo inženýr nebo malíř ... Je důležité děti v tom podpořit.
Samozřejmě u dětí je to na rodičích, jestli dítěti včas zprostředkují, že učení je, navzdory školní docházce, fajn věc a hodí se umět čerpat informace z různých zdrojů. Přemýšlení o věcech a vyhodnocování je pak další level a mám takový pocit, že v tom máme rezervy všichni. Biflování faktů je zavrhované, ale trénuje mozek a nikomu neublíží, jen jsme často příliš líní. Článek poukazuje na to, abychom dali dětem nějakou volnost v tom, jaké prostředí si zvolí. To není o ničem, to je dost zásadní. Pokud jste tak moudří, že je to pro vás samozřejmé, haleluja. Někoho to třeba napadne až po přečtení článku.
U dětí, kterým učení "jde samo" jde asi hlavně o to neznechutit jim domácí přípravu sekýrováním a nezabít v nich motivaci k tomu, aby se učily něco, co je baví, I KDYŽ NEMUSÍ! Ať už tím, že si budou číst, učit se říkanky, nebo něco vyrábět, zkoumat (i k tomu se často hodí přečíst si něco navíc). No a nejsilnější je asi osobní příklad - má šanci vás dítě vidět, jak se učíte něco, co nemusíte, ale baví vás to? Vídí, že si čtete něco, co vás zajímá/baví?
Odpovědět