Naše francouzská zkušenost: děti jsou od svých 4 let ve francouzském vzdělávacím systému. Čtou vše, co obsahuje písmenka
Věřím, že na to má vliv i naše čtenářská rodina, ale škola je v tomto směru úžasná. Mají teď za sebou 3.třídu.
1) Každý týden "mají knihovnu", tj. v rozvrhu vymezený čas, kdy jde do školní knihovny celá třída a věnuje se jim tam knihovnice - nejen organizačně, ale i poradensky, povídají si apod., mají prostě hodinu v knihovně. Domů si smějí půjčit každý týden 3 knížky.
2) Během polední přestavky se mohou každý den přihlaásit a podle míst k sezení v knihovně si tam místo jiné zábavy jít číst, což je zejména v zimě příjemné.
3) Minimálně jednou měsíčně přinesou novou knížku, která koluje po třídě a pak ji tam spolu probírají.
4) Škola se účastní francouzské kampaně, podle které každý ročník přečte několik ústředně doporučených knih a každý žák pak po diskusích samostatně hlasuje, která z nich ho nejvíc zaujala - na konci roku se vyhlašuje nejoblíbenější titul.
5) Víkendový domácí úkol ve 2. a 3. třídě obsahoval knihu na sobě navazujících těxtů a k ní pracovní sešit - bylo vždy třeba přečíst zadaný text a vypracovat 4-5 cvičení s ním spojených (logika, slovník apod.)
6) Někteří učitelé zakládají třídní knihovnu - každé dítě přinese jednu knížku a pak si ji spolužáci smějí půjčit. Na konci roku si ji dítě odnese.
Povinnou četbu na léto nemají.
Je toho dost, takže dítě si může vybrat pro sebe to, co ho baví - ne každého chytne všechno, i když tím více-méně projít musí, je ve škole. Myslím, že ta zkušenost rozhodně není k zahození.
Hv.