NEPROFESIONÁLNÍ KNIHA
Zaráží mne jako profesionální hudebnici, že se nesmysly této knihy, které nejsou nijak vědecky potvrzené , studie naprosto nedostačující, obsah pokažený mnoha ve světě již odsouzených omylů, v české odborné hudební společnosti nepřijatou, mohly dosta sem na stránku pro maminky a taky do tak jinak "dobrého" časopisu!!!!!!
Vše popsané je nesmysl - kromně toho, že volba nátroje je důležitá, pro motivaci je důležitá i volba učitele a přístup rodičů.
Hudební "talent" má každý - kdo nemá, nedokáže ani mluvit a trpí dalšími poruchami spojenými se sluchem - pozor nemyslím hluchoněmé - i ti mají hudební talet - smysl pro rytmus - důkazem je schopnost tančit...pak už jen záleží na míře talentu a hlavně na houževnatosti atd.
Pravdu mají i ti pisatelé, kteří poukazují na strnulost ZUŠ "lidušek" (dříve LŠU, lidové školy umění, dnes základní umělecké školy) - bohužel přes veškerou snahu mnoha skvělých kantorů, stále narážíme na učitele bazírující na "nehudebním" vzdělání, nepedagogický přístup, odkazující se na osnovy "z 81" roku - opravdu !- snaha renovovat v 90 letech neuspěla a teď se vše řeší RVP tak jako na ZŠ, SSk....patřím k progresivním pedagogům snažícím se stále se vzdělávat a narážejícím na "hloupost" svých kolegů, ale také na pochopení a podporu....., v našem českém hudebním školství je příliš zakořeněno těch 40 let totality - škoda, že jsme se třeba v oblasti klavírná hry také nevrhli na Rusko...
Je jasné že dítě, které začíná hrát ve 2 - 3 letech - a nejedná se o "zázračné " děti, si spíše s nástrojem "hraje" stává se jeho kamarádem, proniká do světa hudby a tohle hudební "vzdělávání" je mu prospěšné při rozvoji řeči, jemné i hrubé motoriky atd.
Dítě starší - starší začátečník bude postupovat rychleji a brzy dítě, které hraje od 2 - 5 let "dožene". Na nástroj se dokonce může naučit i dospělý, ale daleko víc přemýšlí a není tak spontální jako dítě.......
Jako velice prospěšné vidím jako začátek hra na hudební nástroj předškolní věk a s tím i nástup do ZUŠ. Bohužel v našem hudebím školství nemůžete zapsat do ZUŠ dítě mladší 5. let - k 1. září mu musí být 5 let, ve výjmečných případech se dá vyžádat souhlas ředitele a vzdělávat i mladší dítě. ale dělahjí to velice neradi - na tyhle byť třeba i nadané děti se nedostávají dotace.
V předškolním věku si dítě nástupem do ZUŠ zvykne na určité povinnosti, práci podle pokynů "už jako ve škole", pracuje na rozvoji jemné a hrubé motoriky atd.
Ovšem hudebně "vzdělávat" bychom měli děti už v maminčině bříšku - ditě vnímá hudbu, maminčin hlas, zpěv!!!!a pak jej i krásně zpěvem, známou hudbou uklidníme i po narození - dokonce i během narození....studie stále prokazují více a více pozitivního vlivu hudby na celkový vývoj dítěte.
A co můžeme dělat my maminky ? Zpívat - byť podle nás falešně, provozovat rytmické říkanky, nechat dítě "bouchat do rytmu", zkoušet různé zvuky, poslouchat hudbu - vhodnou délkou i obsahem atd. a to oprvdu už od mimineček.
Knihu titulem jsem vítala - taková schází v naší i světové literatuřa, tahle zmiňovaná SE NEPOVEDLA, ale určitě by nejen maminky ocenily i jen popsání vývoje dítěte a pomoci hudby, popsání různých hudebních nástrojů, aby například věděly, že pokud dítě pozná například hoboj a saxofon a bude mít touhu hrát zrovna na tyto nátroje, že tam je to možné opravdu až pozdějí kolem 12 - 3 roku a proč atd.......no dělení a násobení to určitě není....Maesta
Odpovědět