4.5.2005 9:53:56 Kopretinka
Rom zůstane Romem.....
Martine, nemáš pravdu. jsou sice určité povahové rysy, které Romům zůstávají zachovány i v odlišné kultuře, resp. prostředí, ale nemusí znamenat sociální vyloučení v takové míře jako tomu je u Romů v romské komunitě. Myslím tím u nás v Česku, v záp. Evropě je jiná situace. Shrnu situaci romského dítěte v romské rodině přicházejícího do české kultury.A nebudu používat cikán, je to hanlivé označení.
1. Romský jazyk je velmi chudý jak na slova, tak na význam slov. Romové se více než slovy dorozumívají neverbálně. Velmi vulgární výrazy se použijí i pro vyznání náklonosti.
2. Romské děti nikdo neučí číst obrázky ani je malovat (neprohlíží si knihy a neukazují obrázky - to je..)
3. Romské děti přicházejí do společnosti cizích lidí teprve s nástupem do školy ( do té doby žijí v uzavřené, ale velké rodině).
4. Romské děti se neučí odsunutí uspokojení potřeby nebo touhy ( až uděláš to a to, dostaneš to a to)
5.Romské děti nikdo neučí rozhodovat se a nést zodpovědnost (např. chceš tatranku nebo čokoládu? my to děláme běžně, ale romové ne, tam prostě dítě dostane něco nebo nic, celkově je v Romské komunitě společné rozhodování, kdy spíše rozhoduje jeden a ostatní se vezou)
Takto nepřipravené přichází dítě do první třídy, ačkoli umí česky, učitelce nerozumí, protože říká moc info najednou a ono nechápe význam slov. Vyrušuje, nejde mu čtení ani psaní, většinou je posláno do poradny na vyšetření. Testy v poradně jsou dělány na české děti, většinou se maluje a čtou obrázky, to vzhledem k bodu 2 dítě neovládá a výsledkem je intelekt zhruba 3-4letého dítěte, dříve dítě automaticky posláno do zvláštní školy, dnes většinou ne, ale už v té první třídě je stanoven velmi nízký intelekt, což většinou neodpovídá skutečnosti, protože, když se dětem dělají testy zhruba v deseti letech, děti vycházejí jako nadprůměrné nebo průměrné. Je jasné, že to je špatně, protože intelekt se takto nemění, děti získávají vědomosti, ale intelekt zůstává stejný.
Dále jsou děti učeny nevěřit a bojovat proti gadžům.
Je to daleko složitější problém, ale aspoň trochu jsem ti nastínila, jak obrovský je rozdíl mezi podmínkami dítěte v bílé rodině a v romské. Pokud Rom vyrůstá v české kultuře, má mnohem lepší startovní pozici, získá návyky odpovídající naší kultuře, naučí se v ní lépe orientovat. samozřejmě je dobré mu jeho vlastní kulturu také představit a umožnit mu se s ní seznámit. V romské kultuře je také mnoho dobrého a mnoho toho co nám schází. Npř. nenajdeš Roma (který vyrostl v rom.rodině) v psychiatrickém zařízení, v péči psychologa, trpícího depresí. Romové oproti nám žijí mnohem více vnitřním životem, nejsou tak závislí na vnějším světě. Když se člověku zhroutí ten vnější svět, potřebuje mít oporu ve světě vnitřním, a to my většinou nemáme. To co my dostáváme v psychoterapii, to je běžná součást života romské rodiny, to se tam děje běžně.
Dítě si samozřejmě přináší mnoho vrozeného a ne vše vrozené je dědičné, už během prenatálního vývoje dítě nasává kulturu své matky a i celé rodiny, ale rozhodně není dáno jaký život povede a jak se v něm uplatní.
Má smysl vytvářet každému dobré startovní podmínky.
Odpovědět