11.2.2006 12:32:08 kj.
DĚTSKÉ LEHKÉ MOZKOVÉ DYSFUNKCE /LMD/+homeopatie
DĚTSKÉ LEHKÉ MOZKOVÉ DYSFUNKCE /LMD/
Dr.Marie Štefanová
Shrnutí : Studie dětských mozkových dysfunkcí v privátní homeopatické praxi.
Klíčová slova : LMD - Perinatální a postnatální období - CNS - Motorika - Psychoterapie - Druhá doba porodní - Sekundární vliv antibiotik - Psychofarmaka - Sekundární psychosociální defekt - Primitivní superego - Frustrační tolerance - Hyperkinetický syndrom -Panické ataky
Teorie :
LMD postihují asi 10% populace. Nejčastěji se objevují až ve školním věku, ale vznik poruchy se předpokládá mnohem dříve, v perinatálním nebo časném postnatálním období, kdy dochází k intenzivnímu vývoji a zrání CNS. V běžném životě se s nimi setkáváme jako s poruchami učení, chování nebo jemné či hrubé motoriky. Inteligence většinou nebývá postižena, dokonce může být i nadprůměrná.
Typy
1.typ : děti s poruchami hrubé motoriky / neobratnost / nebo jemné motoriky / nešikovnost / a odchylky svalového napětí a poruchou koordinace.
2.typ : děti s dominující poruchou chování / hyperaktivita, neklid, roztěkanost, zlost, citová labilita, rodinné a školní problémy /.
3.typ : děti s poruchou řeči / dysfazie, dyslalie, dyslogie /, čtení / dyslexie /, psaní / dysgrafie /, počítání / dyskalkulie /.
4.typ : kombinace výše uvedených typů.
Materiál a metodika:
1/ Výběr byl udělán z kartotéky dětských klientů s LMD, díky které rodiče přišli nebo se porucha objevila až na začátku školní docházky během homeopatického léčení. Diagnóza byla stanovena u některých dětí pediatrem, psychologem, homeopatem nebo rodičem. Bylo vyhledáno 43 případů za posledních 7 let praxe.
2/ Utřídění podle typu LMD, homeopatika, pohlaví, délky doby léčby a hodnocení výsledku. Automaticky byly vyřazeny děti, které se léčily méně než 1 rok / rodiče se rozhodli sami ukončit léčbu, přestěhování, změna homeopata, přechod pouze na psychoterapii /. Do studie bylo zahrnuto 39 dětských klientů, ve věku od 1,5 roku do 11 let. V léčbě pokračuje 5 dětí doposud. Druhá část dětí předpokládám, že navštěvují svého pediatra a o některých z nich vím pouze, pokud jsem se k nim dovolala před vypracováním této studie a nebo mám zprávu od svých klientů, kteří jsou jejich přáteli.
3/ Data jsem sbírala ústně během konzultací, z videozáznamů, fotografováním nebo pomocí dětské kresby / případně na konzultacích s psychologem /. Rozbor případů jsem prováděla pomocí Radar 7,0 for Windows a Exlibris, dostupné naší a zahraniční literatury. Konzultace probíhaly většinou po 2 měsících a klinické závěry jsem prováděla případ od případu.
Úvaha:
1/ Nějčastější léky, které jsem pozorovala u svých klientů byly Stramonium, Belladonna a Silica. Toto mne vede k zamyšlení o inkriminovaném období „ druhé doby porodní“ / Stramonium / a sekundárnímu vlivu chemických léků, především antibiotik u opakovaných infekcí / Silicea /. Téměř vždy jsem se diferenciálně diagnosticky pohybovala v oblasti skupiny Belladonna + Stramonium + Lac canninum / a ostatní mléka / + Lyssinum.
2/ V případě navázání dobrého kontaktu v prostředí bezpečí, děti odkryjí nádherný, ale i strašidelný svět jejich fantazií, jež některé můžeme použít přímo jako rubriky z repertoria „delusion - blud“ nebo „ feeling as if – pocit, jako by“.
3/ Dětští klienti obvykle neměli žádnou psychofarmakologickou léčbu / pouze několik jejich matek v těhotenství užívalo léky na „zklidnění dělohy“ /.
4/ Obvykle je velmi dobrá spolupráce s rodiči, kteří mají velkou motivaci a ve většině případů podpoří uzdravování svého dítěte i uzdravováním jich samými. Podporujeme pak společně rozvoj jedinečných a ne výjimečných osobností. Uvědomuji si navíc, že někdy pro rodiče není snadné otevírat rodinná a generační tabu, která jsou často důležitá pro pochopení esence léku.
Rodiče některých dětí, při uvědomění si „nedostatků “svého dítěte, reagují na vzniklou situaci zvýšenou dominancí a ochranou, tím mohou vytvářet fyzickou i citovou závislost dítěte na sobě a později i na okolí. Tím, že jsou zkušenosti a zážitky jim předávány prostřednictvím někoho jiného / rodič, učitel, dominantní kamarád /, vytvářejí se tak podmínky pro vznik tzv.sekundárního psychosociálního defektu - atypickém prožívání sebe / neprožité primitivní superego, založené na trestu a odměně, omezení chápaná jako zákazy atp./. Tyto děti mají nižší práh frustrační tolerance, což může vést k tomu, že na neúspěch reagují agresivitou, destrukcí, sebepoškozováním nebo dlouhodobým smutkem, někdy i skrytým. Poruchy emocí se projevují hyperkinetickým syndromem, stereotypními pohyby, impulsivitou, panickými atakami nebo uzavřením se do svého vlastního světa.
Díky těmto typickým projevům bylo někdy odebírání případu pro všechny zúčastněné strany poměrně náročné.
5/ Na obtíže v rámci LMD se neumírá, ale každé zlepšení přináší více radosti a volnosti v jejich dětském a později i dospělém životě. Homeopsychoterapeutickou pomoc pro tyto klienty chápu i jako prevenci úzkostných poruch v dospívání, dále poruch příjmu potravy, alkoholismu a toxikománie, a tím možného vyhnutí se užívání psychofarmak a případné hospitalisace.
6/ Spolupráce s pediatry a logopedy je vítaná a občas možná.
Závěr :
1/ Diagnostika, vedení průběhu léčby a hodnocení efektu léčby LMD je velmi komplikované a z velké části subjektivní, navíc je nutné vzít v úvahu celkový homeopsychoterapeutický a sociální proces v rámci každého případu.Tuto problematiku si uvědomují i odborní představitelé „universitní medicíny“ / viz. Vondráčkův večer v listopadu 2000 - Vývojové aspekty v psychiatrii /.
2/ Nejčastějším typem LMD ve sledovaném souboru byl 4.základní typ /směsný/ v 80% / 27:4 = chlapci : dívky /./viz Graf č.1/, z toho téměř 70%byli chlapci. Chlapci vůbec nebyli zastoupeni v této studii u 1.typu a 3.základního typu
3/ V rámci 4.typu nejčastější kombinací byla kombinace 2.+3.typu /chování a řeč /, a to v 51,6 % / 13:3 = chlapci : dívky /. Kombinace 1.+2.+3.typu byla zastoupena pouze 11 chlapci / 35% /. /viz tabulka – Diferenciace 4.typu podle pohlaví/
4/ Hodnotící škálu jsem stanovila z těchto parametrů : od zhoršení stavu „ZH“- / delší zhoršení stavu s následnou léčbou alopatiky /, nezměněného stavu „NEZM.“, zlepšení „ZL“- / zlepšení koncentrace, hrubé a jemné motoriky, spánku, energie, školních dovedností , výkonnosti, opakovaných infekcí. „VYLÉČENÍ“- uspokojivý psychosomatický vývoj, energie, kreativita, prospěch, asertivita, absence nemocí, spánek, případně lehký průběh virózy bez alopatik.
5/ U 89% dětí došlo minimálně ke zlepšení celkového stavu. Velké zhoršení jsem pozorovala u jednoho děvčátka, které přišlo hlavně pro generalizovaný ekzém, jeho matka zemřela na mozkový nádor a otec měl hlubokou depresi, o holčičku se hlavně starala chůva. Ekzém se velmi dlouhodobě zhoršil, při každé změně prostředí se stala nějaká zásadní změna /operace slepého střeva, zhoršení ekzému, angíny apod. Během dvou let se mi nepodařilo najít správný lék. /viz tabulka - Přehled dat/
6/ Rodiče jednoho chlapce, ačkoliv jeho stav mám hodnocen jako „vyléčený“, docházejí na konzultace i nadále. Podle jejich názoru, homeopatický rozhovor je příležitost, jak lépe porozumět svému dítěti./viz tabulka - Přehled dat/.
MUDr.Marie Štefanová
http://www.homeopatie-lekarska.cz/HL/HL_007.htm
Odpovědět