21.9.2007 12:49:08 Vážný
Jak to je u nás
Ahoj.
My jsme na tom podobně. Kluk - 4 tř. - středně těžká LMD, častěji nemocný, holka se středně vážnou poruchou imunity (loni cca 50% škoních dní nemocná, pravidelné injekce, řada doktorů,...) takže taková domácí škola.
LMD a hyperaktivitu jsme zjistili už asi ve 4 letech, pak se to potvrzovalo nakonec i neurologickým nálezem, před školou byl hlavní problém s grafomotorikou a logopedií + potřeba neustálé interakce s ostatními, vynucovaná pošťuchováním a bouráním hraček...
DO školy šel s papíry, že nám v speciální mateřské škole kam rok chodil navrhovali ZvŠ, a jedna ZŠ ho odmítla. Nakonec jsme zakotvili u skvělého učitele na docela pěkné církevní základce. Zajistili jsme některé věci, jako pravidelné konzultace o chování atd. U nás je normální, že rodiče mají mobily na učitele...
DNeska je to tak, že syn bere Ritalin (1-0-0), má z PPP schválenou integraci, ale v 1.-3. třídě měl v rámci této integrace "samé". Jeho hlavní problémy jsou teď silná dysgrafie (kostrbatá a nečitelná písmena velká 1 cm), dyslexie (čte funkčně, ale velmi nepřesně, často propadne zpět ke čtení po písmenkách) a problémy s pamětí (násobilku si dodnes nezapamatoval, spíš si to odvodí jinak). K tomu logopedie, která se už asi rok nehnula z místa - jakžtakž L a Ř, ale R prostě neumí (totéž dcera).
Škola je dost náročná, má velké procento přijatých na víceletá gymnázia. Vzhledem k tomu, že teprve letos začali mít 2. stupeň, tak děti stejně přecházeli na jiné základky.
Žena teprve letos začala na 4h za týden pracovat. Jinak sotva stíhá dovoz do školy a ze školy, kroužky, doktory a učení. Zatím to vypadá celkem dobře, zdá se že se syn chytil a nějak mu to ve škole začíná "jít samo". Ale doloňska to byl krutý boj o každý řádek a příklad. Na přestávky často ani nebyl čas, úkolů hodně, vedle toho učení na písemky apod. Ve škole píše kratší diktáty. Jinak nejoblíbenější relaxace (a prý si nejlépe odpočine) je při hraní strategických počítačových her (jako Age of Empires, Lord of the Rings apod.
Co považuju za klíčové, zvlášť letos, kdy se jim už prakticky začli střídat učitelé je sdělit osobně situaci Petra každému novému učiteli (aspoň v klíčovějších předmětech), kde se píše. Také je upozornit na to, že ten Ritalin funguje jen cca 1-4 hodinu, v páté a odpoledne už moc ne, takže syn může být rozmrzelejší, unavenější a nepodávat stejný výkon.
Teď máme docela problém s dcerou, která píše taky dost hrozně a přitom v 1. třídě měli hodného pana učitele, který netlačil tolik na dril, takže neumí moc ani psát, ani počítat.
Protože jsme měli hrůzu ze školní angličtiny od 3. třídy, tak syn od loňska a dcera letos začly chodit do jazykovky (drilově zaměřené), kterou máme v činžáku. Hodně to pomohlo, akorát dcera má problém, že sotva zvládá všechna písmenka a už se učí i psát (mají to rozdělené na předškolní + 1. třída a 2.-4. třída).
Jak se učíme: Čeština: diktáty doma pořád kolem dokola, často jsme pak trefili i ten školní, počítání stovek příkladů (generujeme si je z MS Excelu). K tomu občas něco na prvouku, vlastivědu (většinou si to kluk hledá na Internetu ve Wikipedii), úkol na školní AJ a jazykovku, na logopedii si většinou vzpomeneme v předvečer. Mají povinnost přečíst 1 knihu za měsíc, v tom mu trochu pomáháme, jinak čte 4 stránky denně nahlas. O tom se dělá tak 2-3 strany A4 (ale jeho bukvami) zápisu do čtenářského denníku.
Na podzim mají školní olympiádu pro děti (a povětšinou i rodiče), což je tvůrčí činnost, při níž je nějaké společné duchovní téma, které je přetvořené do předmětových zadání (posledně třeba bylo rytířství, tvořili rytířský zákonník graficky vyvedený, vyráběl model katapultu, navrhoval výzdobu Staroměstské mostecké věže ze strany k mostu rozstřílené kdysi Švédy...) Předtím jsme fotografovali ptáky v pražské architektuře (to použili v soutěži Ornity a měl to na výstavě dětských prací v Národním Muzeu). Ale je to šílenství, které většinou sežere celé vánoční prázdniny. Taky mi docela vadí, že je to v čase adventu, kdy bych místo chaosu (nákupního, nebo školního) spíš očekával zpomalení a pohled vzhůru... Ale je to docela fajn.
Byly časy, kdy mi připadalo, že tak 70% výuky dětí (zvlášť když byla dcera nemocná) neseme my. A skoro jsem uvažoval o domácí škole, protože proč má to děcko mařit čas ve škole, když se stejně učí doma. Ale pomalu se to mění, a naše škola je myslím skvostná. Ale pokud se to někomu vyvine tímhle směrem a škola moc nespolupracuje a má tu sociální možnost, tak bych o domácí škole vážně uvažoval. je tam podmínka silné schopnosti vytvářet časovou strukturu a plánovat, což zrovna mi moc neumíme.
Odpovědět