Navštívíme-li běžné hračkářství, nalezneme v něm jen minimum hraček, které odpovídají přirozeným potřebám předškolního věku. Většina z nich je výplodem technické představivosti nás dospělých a se světem dětí má bohužel málo společného.
Při výběru hraček pro děti, zejména pro ty nejmenší, se můžeme řídit mnoha hledisky. Roli hrají hlediska estetická, finanční, hledisko věkové přiměřenosti, nezanedbatelná jsou hlediska zdravotní (v nedávné době diskutované riziko uvolňování ftalátů z měkčených PVC hraček) a bezpečnostní. Na dva aspekty se přitom často zapomíná: hračka je mimo jiné významným zdrojem hmatových zážitků a navíc inspiruje a rozvíjí (nebo také neinspiruje a nerozvíjí) dětskou fantazii.
Hmat hraje pro rozvoj dítěte zejména v kojeneckém a batolecím věku mnohonásobně větší roli, než později. Při výběru hračky to můžeme respektovat. Potom budeme vybírat hračky z materiálu, který je pro dítě hmatově zajímavý a příjemný. V prvních měsících života pak musíme myslet i na to, že dítě bude "ohmatávat" hračku i ústy. Plastové hračky (pomineme-li výše uvedené riziko uvolňování ftalátů z PVC materiálů) jsou hmatově uniformní, "sterilní", nezajímavé. Hračky z přírodních materiálů, ať už z látky, dřeva, plodů (kukuřice, dostatečně velkých kaštanů, ořechů,…) apod., přinášejí dětem mnohem větší bohatství smyslových zážitků a přispívají tak lépe k jejich rozvoji.
Ještě důležitějším pohledem pro výběr hraček je možnost rozvoje tvůrčí fantazie dítěte při hře. Zde platí pravidlo: čím méně dokonalá a "hotová" hračka je, tím lépe. Hadrová panenka s pouze naznačeným obličejem je pro dítě mnohonásobně přiměřenější, než Barbinka se strnulým úsměvem, dokonale mrkající a dnes již schopná i plakat. Hadrová panenka dítě přímo vybízí k tomu, aby byla jednou veselá, jindy smutná, aby spala a bděla, byla malým děťátkem či pohádkovou postavou - všechny tyto podoby může dětská fantazie panence vtisknout právě pro její nehotovost. A navíc se může s látkovou panenkou dítě mazlit mnohem intenzivněji, než s chladnou a tvrdou plastovou pannou. Obdobně je to s autíčky, stavebnicemi atd. Dětem stačí ke hře neuvěřitelně málo: košík s kameny, kaštany, šiškami, hrubě opracovanými, bohatě tvarovanými kostkami je vede k rozvoji fantazie a osobnosti mnohonásobně lépe než dokonalé "hračky", které jsou schopné si hrát samy. Navštívíme-li běžné hračkářství, nalezneme v něm jen minimum hraček, které odpovídají přirozeným potřebám předškolního věku. Většina z nich je výplodem technické představivosti nás dospělých a se světem dětí má bohužel málo společného.
Autor je ředitelem společnosti Weleda spol. s r.o.
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.