3.6.2010 12:00:06 Samarlu
Re: Obsah sexuální výchovy na ZŠ
Žluťásku, ptáš se na věci, ve kterých ani katolíci nemají jasno. Záleží na mnoha věcech - na svědomí dotyčného, jak to cítí, to ví jen on, jak vnímá Boží hlas, ví niterně taky jen on, pak záleží na vnějších okolnostech - reprodukční zdraví páru, úmysly, proč chtějí nebo nechtějí zvětšovat rodinu, na jejich vzájemném vztahu a dohodě - prostě na spoustě věcí, do kterých nikdo moc nevidí, pokud se oni sami nesvěří.
Církevní učení
Definice hříchu citovaná z katechismu: Učení o prvotním hříchu - úzce související s vykoupením, které uskuteční Kristus - poskytuje obraz i jasný úsudek o situaci člověka a jeho činnosti ve světě. Hříchem prvních lidí získal ďábel nad člověkem jakousi nadvládu; člověk však přesto zůstává svobodný. Prvotní hřích má za následek „otročení pod mocí toho, kdo vládne smrtí, totiž ďábla“. Popírat, že člověk má poraněnou přirozenost, náchylnou ke zlu, je příčinou velkých omylů v oblasti výchovy, politiky, sociální činnosti a v oblasti mravní. Následky prvotního hříchu a všech osobních hříchů lidí dávají světu jako celku hříšný ráz, který může být definován výrazem sv. Jana: „hřích světa“ (Jan 1,29). Tímto výrazem se také naznačuje záporný vliv, který doléhá na lidi ze společenských poměrů a struktur, jež jsou plodem lidských hříchů. Dramatická situace světa, který „má celý v moci zlý duch“ (1 Jan 5,19), dělá z lidského života boj: „Celé dějiny lidstva totiž prostupuje usilovný boj proti mocnostem temnot. Ten boj se zrodil na samém počátku světa a potrvá, jak řekl Pán, až do posledního dne. Člověk, zapletený do tohoto zápolení, musí neustále zápasit, aby přilnul k dobru; bez velké námahy a bez pomoci Boží milosti není schopen dosáhnout vnitřního sjednocení.
Aby hřích byl smrtelný, musí ho člověk spáchat s plným vědomím a s plným souhlasem. Při páchání smrtelného hříchu se předpokládá poznání hříšnosti skutku a vědomí, že skutek odporuje Božímu zákonu. Kromě toho se vyžaduje dostatečně svobodný souhlas, aby rozhodnutí bylo opravdu osobní. Zaviněná nevědomost a tvrdost srdce nezmenšuje dobrovolný ráz hříchu, ale naopak jej ještě zvětšuje.Nezaviněná nevědomost může zmírnit, ne-li zrušit odpovědnost za těžkou vinu. Předpokládá se však, že není nikdo, kdo by neznal zásady mravního zákona, které jsou vepsány do svědomí každého člověka. Hnutí smyslnosti, vášně mohou podobně oslabit dobrovolný a svobodný ráz viny; stejně jako vnější nátlak nebo patologické poruchy. Zlomyslně spáchaný hřích s úmyslnou volbou zla je však hřích nejtěžší.
Je tam toho teda daleko víc, ale to bych sem musela zkopírovat tlustospis.Hřích jako takový je součást nedokonalé lidské přirozenosti, a já osobně vnímám křesťanský život jako neustálé napětí mezi touhle nedokonalostí a ideálem, kdy někdy má navrch to, jindy ono. Určitě má smysl se snažit a určitě je na houby se zhroutit, že se mi zas nepovedlo nešklebit se na protivnou sousedku.
Jinak je z toho asi zřejmé, že určit, co přesně znamená sex s bariérou, dost dobře nejde, ale o těžký hřích se rozhodně nejedná. Myslím, že mezi lidma je to vnímaný podobně jako u mě - jako ústupek z ideálu úplného darování se manželů, když už se teda nedaří ta doporučovaná období zdrženlivosti.
A ještě co se mě týče, asi bych se šla napřed s farářem poradit, co je teda v tomhle smyslu vnímaný jako závazný, co je osobní náhled nějaké autority, jaké jsou příslušné biblické výklady
Odpovědět