Ahoj všem!
Loni jsem přesně řešila podobné problémy.
Mám na gymnáziu Jaroslava Seiferta své dítko v primě, tak jestli je zájem mohu se podělit o své dosavadní zkušenosti.
Na přijímací zkoušky jsme se připravovali myslím dost důkladně, jak syn, tak i já jsem si dala dost velkou práci a pozjišťovala jsem si toho dost o různých osmiletých gymnáziích a o zkouškách vůbec.
Přípravu jsme dělali poctivou, protože jsme oba měli velký zájem, aby se syn dostal na gymnázium, a to z toho důvodu, že syn je docela studijní typ - učení ho baví (samozřejmě jak co) a hlavně naše ZŠ, kam syn chodil se na druhém stupni již moc nevěnuje kvalitnímu učení, protože tam moc nadaných dětí nezbude a ti, kteří tam přeci jen zůstají, tak jsou bráni za šprty a kdo se učí dobře, tak je naopak spíš zesměšňován. Na škole se tudíž spíš řeší hlavně kázeňské prohřešky, a tak. Netvrdím, že je to všude na ZŠ stejné, ale bohužel na naší bývalé ZŠ to tak je.
No nic - takže jsme navštěvovali sobotní kurzy Na Zatlance - ty mohu určitě doporučit - děti to moc bavilo, super učitelé, děti si vyzkoušeli testy v cizím prostředí a nakonec je moc bavilo, když se předháněli v tom, jak se kdo umístnil na tabuli cti.
Zde na Zatlance se hlavně procvičují testy, kde musí děti opravdu ukázat co umí a né jen zaškrtávat a,b,c. Učitelé jim to po testu vysvětlí a do práce jim napíšou, kde byla případně chyba. Vše je děláno velice dobrou formou - děti to povzbudí. A pomůže to i při testech SCIO - nejdřív se to musí děti naučit a pochopit a pak zaškrtávat a,b,c .....
Dále jsme zkoušeli samozřejmě testy SCIO - určitě doporučuji si vyzkoušet tyto testy hlavně z Obecně studijních předpokladů. Hlavně, jestli vámi vybrané gymnázium dělá testy SCIO - některá gym. dávají největší váhu právě na tyto OSP testy. Existuje spousta knih a i dost věcí se najde na netu.
Není to tak hrozné, jak to na první pohled vypadá (když jsme test OSP viděli prvně byl to docela šok - jsou zde věci, se kterými se většina dětí na ZŠ nesetká - což mě připadá, že to je filozofie fi SCIO, aby donutila rodiče vynaložit nemalý peníz za přípravu dítek, protože dle mého osobního soudu se dají testy SCIO prostě nacvičit a některým dětem tento typ testů vyhovuje a jiným, ačkoliv jsou to jinak velice chytrá dítka, tak SCIO testy jim prostě nejdou.
Jen tak pro Vaši představu, se nakonec syn dostal na všechna 3 gymnázia, kam jsme dali přihlášku. Z toho to byla 2 státní gymnázia - kde se dělaly SCIO testy (na jednom byl syn ze 110 dětí první v pořadí - brali 60 dětí a na dalším byl čtvrtý z 247 dětí - brali 30 dětí). A přesto (a možná právě proto) jsme si nakonec vybrali toto gymnázium Jaroslava Seiferta.
Samozřejmě je spousta názorů, že na soukromá gymnázia chodí děti, které se nedostaly na státní a jim to rodiče prostě zaplatí. I taková gymnázia bohužel existují, taky jsem jich pár takových našla.
Ale toto gymnázium mezi ně rozhodně nepatří! Proto jsem psala umístnění syna i na jiných státních gymnáziích.
Ale abych se vrátila k původní otázce. Nějak jsem se rozepsala.
Zkoušky loni probíhaly tak, že se psaly psychotesty, které byly docela dlouhé. Na jejich web.stránkách to vypadá, že je to jen tak, ale dle mě jsou to opravdu obsáhlé psychotesty (dalo by se říct i IQ testy), které podle mě dost odhalí studijní předpoklady dítěte - jak matematickou představivost,logiku tak i vyjadřovací schopnosti dětí a i rychlost dětí. A pak v druhé vlně se dělají i ústní testy, kde se zabrousí do všeho možného, aktuální přehled, vyjadřování dítěte a tak. Vše se oboduje, včetně prospěchu ze ZŠ a pak se to vše sečte a sestaví se pořadí dětí.
Určitě doporučuji jít na zkoušky nanečisto.
Loni bylo myslím u zkoušek okolo 60 dětí a vzali jich 25.
Souhlasím plně s tím, jak hodně maminek zde psalo, že na ZŠ dětem šlo učení víceméně samo. Přesně tak i u mého syna. Měl samé jedničky a doma se vlastně ani neučil. Teď s přechodem na g. se musel nejdřív naučit se učit a uspořádat si čas, aby se to všechno zvládlo.
Za tu chvíli, co jsme na této škole, tak jsme na 100 % spokojeni a škola zatím splnila naše očekávání.
Ale chápu, že určitě né všem může tato škola vyhovovat.
Mám pocit, že učení zde je náročné, ale podávané pro děti zajímavou a zábavnou formou. Je zde i spousta mimoškolních akcí. Syn u spousty předmětů svojí přípravu nebere jako učení, ale jako možnost se dovědět zase něco nového a zajímavého. Což je myslím hlavně zásluhou profesorů, kteří dokážou děti nadchnout. Aby nevznikl mylný dojem - syn není nenormální šprt, ale normální zvídavej kluk, kterému se dost často učit nechce.
A samozřejmě, že děti s přechodem na gymnázia i nadále nebudou mít jen samé jedničky. A kdyby ano, tak by se mě to zdálo hodně podezřelé a i nenormální. Náročnost učiva je přeci jen větší a nadcházející puberta udělá také své.
Tak koukám, že jsem se nějak rozjela. Snad to někomu pomůže.
Mějte se fajn a hodně štěstí u zkoušek.