Jena občas nakukuje, ale nějak nestíhá...
Existuje knížka Hainstock, E. G.: Metoda Montessori a jak ji učit doma. Praha: Pragma 1999., ale měla jsem ji v ruce asi před deseti lety a už si nepamatuju, jestli byla dobrá... matně vzpomínám, že byla zaměřená na maličký děti (do pěti let?)
Jestli existuje nějaké DVD nevím. Občas má někdo z absolventů ročních Montessori kurzů zájem něco takovýho vytvořit a Společnost Montessori proti tomu úporně bojuje (mně málem ukamenovali za to, že jsem v roce 2005 chtěla vytvořit stránky, kde by byly ke stažení pomůcky a postupy, jak s nima pracovat a od tý doby jsem slyšela o několika dalších podobných pokusech - obvykle to studenti vzdají, když jim hrozí, že nedostanou certifikát
) Mně už by to teď mohlo bejt fuk, ale pro změnu nemám čas.
Proto dost fandím rubrice, která vznikla nedávno na Rodině: http://www.rodina.cz/rubrika/video Je ale taky orientovaná na školkovej věk a řekla bych, že to je stejně použitelný jen pro někoho, kdo už strávil nějakej čas někde na pobytu nebo ve školce a má představu o celkovym rámci.
Spíš než přes knížky a videa bych viděla cestu právě přes nějakou blízkou MŠ nebo ZŠ. Ony ty postupy víceméně opakujou pořád dokola - jde o různý párování, řazení, doplňování a k tomu jsou takový dodatky jako např. že se pracuje zleva doprava, odshora dolů, od jednoduššího k obtížnějšímu, od konkrétního k abstraktnímu... nebo že se každá aktivita má zaměřovat na tzv. izolovaný jev - čili nemíchat víc věcí dohromady, ale umožnit dítěti, aby se mohlo soustředit opravdu na jednu novou dovednost - jak tu třeba Fatale psala o tom tisícovém řetězu, tak já po dětech chci, aby poprvé jen řadily čísla - aby pochopily princip a vůbec od nich v tu chvíli nechci, aby čísla uměly přečíst - to je vlastně úplně jinej druh dovednosti a tudíž až další krok).
Kdyby se Ti podařilo někde vyjednat třeba týdenní pobyt "v procesu", asi bys pak byla schopná vymýšlet další věci úplně sama.
Jinak kombinace s běžnou školou je celkem náročná - např. kvůli tomu, že v Montessori se jede na vlně vnitřní motivace, a to se mnohem snáz udrží u dítěte, který ještě nenaběhlo na systém pochval a známek. Teď nevim, jak to přesně popsat, ale Montessori je hlavně přístup k dítěti. Můžeš využívat i jen samotný didaktický materiály na procvičování věcí, který dítě ve škole třeba nepochopilo, ale pak je to spíš práce s didaktickou pomůckou, než Montessori, tak by to asi chtělo si ujasnit, kam až chceš jít... Nepíšu to moc zmateně?