Re: naše zkušenost
To je nedorozumění. Už jsem to psala - v Monte je velký důraz na RaR. Respektující přístup k dětem, jejich podpora k samostatnosti, ohledy na individualitu a podobně. "Nemluví se" u předvádění pomůcky. Má to svůj důvod, děti se soustředí na to, co jim dotyčný předvádí - že se přesýpá z leva doprava, pomalu, jak se uklízí. Dítko vidí co se dělá - mluvení je zbytečné. Naopak, rozptyluje v danou chvíli pozornost, hlavně u malých dětí. Začaly by se soustředit na mluvené slovo a začalo by jim to unikat. Mám to odzkoušené na vlastní dcerce - a naprosto to funguje. Pokud se něco vysvětluje - a že se to dělá často, pojmy s tím spojené, je to poté! Jinak se mluví naprosto běžně, učí se vyjadřovat, přednášet. Je to znát i v tom, že jazyk se tam učí děti běžně od jejich projevení zájmu, což bývá hodně kolem 4 roku. Pracují na projektech a podobně, kde ta kooperace je velká. Takže se tam mluví. Pokud ale pracují, mluví se potichu, aby se nerušily ostatní děti. Učí se komunikovat právě třeba i na elipse.
Odpovědět