JENO,
nepsala jsem, že jde o šikanu v tomto případě....a je to, jak píšeš, s tím, že to může učitel ovlivnit a na začátku snáz....ale právě v té Montessorce je tohle snazší...
Sama nepopíráš, že něco tam nastat může, že to nastává vlastně vždy....aniž to podnítí učitel, aniž zavdá podnět dítě, které by se k ostatním nějak špatně chovalo....to, že něco vznikne, vyjde od dětí v té třídě a je jedno, jestli kvůli přistěhování se nebo zjištění nestejnosti...
U brýlí nebo tloušťky je to lépe vidět a proto se dá dříve zasáhnout, takže ta šikana se rozjet nemusí....u přistěhovalého dítěte se to dokonce očekává, takže se s tím dá pracovat dopředu....
Ale jsou věci, u kterých si toho prostě nevšimneš, často takové dítě nepřijde nic říct (kdyby přišlo, bude za žalobníčka, tedy podrazáka v mnohých očích), tak se začne bránit samo, začne se třeba posmívat kvůli něčemu viditelnému nebo začne být drzé nebo začne ostatní mlátit, zdánlivě bez příčiny, ale v rozjeté situaci stačí i křivý pohled nebo zdánlivě neškodné slovo, takže si toho snáz všimneš....a jak to dopadne? Vlastně si za to může sám, že ho nemají rádi, když se posmívá, že? Ale že příčina toho chování nastala jinde, už vidět není....
Pořád trvám na tom, že Montesorka a běžná základka jsou v tomhle neporovnatelné. Vy jste tam s těmi dětmi pořád. Navíc do té třídy přichází děti, jejichž rodičům záleží na tom, kde se dítě učí a jak se tam má, takže v případě nějakého problému spolupracují....
To, cos napsala, vyznělo velmi všeobecně a proti tomu se bráním. Nejsem Milada, snažím se být méně ostrá, ale tohle je, jak sis všimla, téma pro mě hodně citlivé....neskončilo to jen mou osobní zkušeností, snažím se v tomto směru hodně pracovat....takže se tomuhle zobecnění bránit musím....
Ty děti za to ve většině případů opravdu nemohou. Nemohou za to ani dospělí. Dokonce v tom dospělí (konkrétně učitelé) často nemohou mnoho udělat. Pokud to může někdo ovlivnit, tak pouze rodiče agresora....a bohužel, běžná ZŠ je přesně to místo, kde rodiče agresorů spolupracují úplně nejméně.....
Na gymnáziích je alespoň možnost dítě ze studia vyloučit, takže i kdyby rodičům nezáleželo na tom, že jejich dítě někomu ubližuje, ale jen na tom, že může studovat, tak máš jak na ně tlačit. Stejnou možnost máš navšech soukromých a nespádových školách. Spádové školky a školy jsou místa, odkud musí utíkat oběti....a těch spádových je pořád většina

. A proto popírat, že většině dětí, které na osmileté gymnázium odchází, se tam uleví a sociálně si polepší, není podle mě správné....
Pohoršit si mohou děti ze škol, jako je ta vaše. Pochybuju, že kdyby byla Montessorka i na druhém stupni, že by od vás vůbec někdo na gymnázium šel....podoně i z jazykovek a dalších výběrovek....to už musí být děti extra nadané, ale pak zase nejdou na běžné gymnázium, ale často na dvojjazyčné, hudební nebo jinak specializované.....Opravdu jen zcela výjimečně si pohorší dítě z běžné ZŠ....třeba jako Pawlly dcera, která měla štěstí na skvělý kolektiv...bohužel zkušenosti rodičů zejména těch velmi nadaných (a tedy dost jiných) dětí jsou jiné....