27.3.2012 10:10:03 Karel
Re: Šikana ve školce
Znám ze svého okolí taky jednu podobnou situaci: Kluk dost živej, občas se po holčičkách ve třídě(když se mu smějou apod.) ožene.
Problém je, že se tu střetávají dvě koncepce pedagogiky, možná světa: Jedna inkluzivní, tolerantní, druhá hledající individualitu, svoje právo a svobodu k prosazení se jednotlivce, který nechce být "otravován", stavějící hranice. (Moc se mi líbil inkluzivní přístup základky, kde bylo dětem vysvětleno, že třeba posměch a odmítání druhého je stejný přestupek jako fyzické ubližování. Že mít druhého - bližního - rád, není právo, ale povinnost.)
Pro školku je taková situace příšerná, protože z prkotin, které se běžně řeší kázeňsky, se dělají dalekosáhlé závěry. Prostě kombinace přecitlivělého dítěte a dítěte živějšího (pokud od toho ani jedna z rodin nemá odstup) je pěkně třaskavá směs.
A navíc ani školka nemá žádnou páku na vyloučení dítěte (víceméně kromě neplacení) a stejně je na tom i ZŠ a nižší stupeň gymnázií. Dokonce i odmítnutí problémového dítěte by bylo právně napadnutelné, kvůli povinnosti školy-školky dodržovat antidiskriminační zákon. Je na to i širší stanovisko ombudsmana o kritériích přijímání do MŠ.
Ale osobně, moje srdce je u integrační, socializační, inkluzivní a tolerantní výchovy, kde se přijímáme s jinakostmi, rozvíjíme se hlavně skrze druhé, učíme se nebýt sobci, pomáhat druhým a žít s ostatními.
Odpovědět