Re: Nutit dítě do učení?
Ještě jsem nedočetla celou diskusi, ale připadá mi jako celkem zásadní říct, že nikde v Rámcovym vzdělávacim programu neni dáno, že se něco má naučit v konkrétním ročníku. První stupeň je rozdělen pouze na dvě období a ani ta nemusí škola striktně dodržovat.
Kopíruju náplň předmětu Člověk a jeho svět (bývalá prvouka a vlastivěda). Přemyslovce ani láčkovce tam nikde nevidim. Zabývání se jimi má IMHO být prostředkem a ne cílem.
1. stupeň
MÍSTO, KDE ŽIJEME
Očekávané výstupy – 1. období
žák
¾ vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší
možná nebezpečí v nejbližším okolí
¾ začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše
změny v nejbližším okolí, obci (městě)
¾ rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost
Očekávané výstupy – 2. období
žák
¾ určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
¾ určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad
bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
¾ rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních
podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí
¾ vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým
způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního
a vlastnického
¾ zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob
života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích
¾ rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam
Učivo
y domov – prostředí domova, orientace v místě bydliště
y škola – prostředí školy, činnosti ve škole, okolí školy, bezpečná cesta do školy
y obec (město), místní krajina – její části, poloha v krajině, minulost a současnost obce
(města), význačné budovy, dopravní síť
y okolní krajina (místní oblast, region) – zemský povrch a jeho tvary, vodstvo na pevnině,
rozšíření půd, rostlinstva a živočichů, vliv krajiny na život lidí, působení lidí na krajinu
a životní prostředí, orientační body a linie, světové strany
y regiony ČR – Praha a vybrané oblasti ČR, surovinové zdroje, výroba, služby a obchod
y naše vlast – domov, krajina, národ, základy státního zřízení a politického systému ČR, státní správa a samospráva, státní symboly
y Evropa a svět – kontinenty, evropské státy, EU, cestování
y mapy obecně zeměpisné a tematické – obsah, grafika, vysvětlivky
LIDÉ KOLEM NÁS
Očekávané výstupy – 1. období
žák
¾ rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi
¾ odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností
¾ projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků, jejich přednostem i nedostatkům
Očekávané výstupy – 2. období
žák
¾ vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)
¾ rozlišuje základní rozdíly mezi jednotlivci, obhájí při konkrétních činnostech své názory,
popřípadě připustí svůj omyl, dohodne se na společném postupu a řešení se spolužáky
¾ rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují
základní lidská práva nebo demokratické principy
¾ orientuje se v základních formách vlastnictví; používá peníze v běžných situacích
¾ poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce (města)
Učivo
y rodina – postavení jedince v rodině, role členů rodiny, příbuzenské a mezigenerační vztahy,
život a funkce rodiny, práce fyzická a duševní, zaměstnání
y soužití lidí – mezilidské vztahy, komunikace, obchod, firmy, zájmové spolky, politické strany,
církve, pomoc nemocným, sociálně slabým, společný „evropský dům“
y chování lidí – vlastnosti lidí, pravidla slušného chování, principy demokracie
y právo a spravedlnost – základní lidská práva a práva dítěte, práva a povinnosti žáků školy,
protiprávní jednání, právní ochrana občanů a majetku, soukromého vlastnictví, duševních
hodnot
y vlastnictví – soukromé, veřejné, osobní, společné; hmotný a nehmotný majetek; peníze
y kultura – podoby a projevy kultury, kulturní instituce, masová kultura a subkultura
y základní globální problémy – významné sociální problémy, problémy konzumní společnosti,
nesnášenlivost mezi lidmi, globální problémy přírodního prostředí
LIDÉ A ČAS
Očekávané výstupy – 1. období
žák
¾ využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti,
přítomnosti a budoucnosti
¾ pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu,
interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
¾ uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti,
soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost
Očekávané výstupy – 2. období
žák
¾ pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy
¾ využívá archivů, knihoven, sbírek muzeí a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení
minulosti; zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých
kulturních památek
¾ rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší
vlasti s využitím regionálních specifik
¾ srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území
v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik
¾ objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
40Část C Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání VÚP Praha 2007
Učivo
y orientace v čase a časový řád – určování času, čas jako fyzikální veličina, dějiny jako časový
sled událostí, kalendáře, letopočet, generace, režim dne, roční období
y současnost a minulost v našem životě – proměny způsobu života, bydlení, předměty denní
potřeby, průběh lidského života, státní svátky a významné dny
y regionální památky – péče o památky, lidé a obory zkoumající minulost
y báje, mýty, pověsti – minulost kraje a předků, domov, vlast, rodný kraj
ROZMANITOST PŘÍRODY
Očekávané výstupy – 1. období
žák
¾ pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
¾ roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu
organismů ve známé lokalitě
¾ provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné
vlastnosti a změří základní veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů
Očekávané výstupy – 2. období
žák
¾ objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody
a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
¾ vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost
s rozdělením času a střídáním ročních období
¾ zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné
vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí
¾ porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech,
prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy
¾ zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou
prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
¾ založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu
Učivo
y látky a jejich vlastnosti – třídění látek, změny látek a skupenství, vlastnosti, porovnávání
látek a měření veličin s praktickým užíváním základních jednotek
y voda a vzduch – výskyt, vlastnosti a formy vody, oběh vody v přírodě, vlastnosti, složení,
proudění vzduchu, význam pro život
y nerosty a horniny, půda – některé hospodářsky významné horniny a nerosty, zvětrávání,
vznik půdy a její význam
y Vesmír a Země – sluneční soustava, den a noc, roční období
y rostliny, houby, živočichové – znaky života, životní potřeby a projevy, průběh a způsob
života, výživa, stavba těla u některých nejznámějších druhů, význam v přírodě a pro člověka
y životní podmínky – rozmanitost podmínek života na Zemi; význam ovzduší, vodstva, půd,
rostlinstva a živočišstva na Zemi; podnebí a počasí
y rovnováha v přírodě – význam, vzájemné vztahy mezi organismy, základní společenstva
y ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody – odpovědnost lidí, ochrana a tvorba
životního prostředí, ochrana rostlin a živočichů, likvidace odpadů, živelné pohromy
a ekologické katastrofy
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
Očekávané výstupy – 1. období
žák
¾ uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím
elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke
zdraví
¾ dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných
¾ chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu
nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné dítě
¾ uplatňuje základní pravidla účastníků silničního provozu
¾ reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech
Očekávané výstupy – 2. období
žák
¾ využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových
soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života
¾ rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození
¾ účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem
na oprávněné nároky jiných osob
¾ uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích
simulujících mimořádné události
¾ předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek
¾ uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní
ochranou
¾ ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc
¾ uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech
sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku
Učivo
y lidské tělo – životní potřeby a projevy, základní stavba a funkce, pohlavní rozdíly mezi
mužem a ženou, základy lidské reprodukce, vývoj jedince
y partnerství, rodičovství, základy sexuální výchovy – rodina a partnerství, biologické
a psychické změny v dospívání, etická stránka sexuality, HIV/AIDS (cesty přenosu)
y péče o zdraví, zdravá výživa – denní režim, pitný režim, pohybový režim, zdravá strava;
nemoc, drobné úrazy a poranění, první pomoc, úrazová zábrana; osobní, intimní a duševní
hygiena – stres a jeho rizika; reklamní vlivy
y návykové látky a zdraví – odmítání návykových látek, hrací automaty a počítače
y osobní bezpečí – bezpečné chování v rizikovém prostředí, bezpečné chování v silničním
provozu v roli chodce a cyklisty, krizové situace (šikana, týrání, sexuální zneužívání atd.),
brutalita a jiné formy násilí v médiích, služby odborné pomoci
y situace hromadného ohrožení
Odpovědět