Zufi, ty jsi hodně monotematická, promiň.
Vím, že tvoje "téma" je holocaust a komunisti. A taky vím, co na každé z nich napíšeš, dá se to předvídat.
Podle tvé logiky bys ale tady musela pozavírat všetšinu národa, protože skoro každý měl v rodině nějakého komunistu, minimálně na řadové úrovni, ne-li na vyšší. Běžně lidi, co chtěli něco dokázat, vstupovali do strany, protože to byla vstupenka, nebo když si chtěli vylepšit kádrový profil rodiny, dělali totéž.
Co se umělců týká a tvé dost nevhodné poznámky o dozorkyni z koncentráku.
Ne, já uznávám princip AKTIVNĚ NEŠKODIT. Švorcová patrně adresně cíleně neškodila, kdežto dozorkyně v koncentráku patrně bila a posílala do plynu. Neuvěřitelné, co dokážeš smísit, přece nemůžeš srovnávat tyhle dvě věci.
A u umělců dokážu pochopit, že se do určité míry "prodali", tj. dělali i díla poplatná režimu. Kdyby ne, zmarnili by svůj talent, postavili by se aktivně na odpor a už by si nezahráli/nezazpívali. Což by byla škoda, protože bychom byli ochuzeni i o skvělá umělecká díla.
Ruku na srdce - kolik z nás, co tu píšeme tahle moudra by zmarnilo svůj talent, třeba obrovský, jen proto "aby si nezadali"?????
Byl docela kumšt nějak to urejdovat, aby si proti sobě nepoštvali mocné, ale na druhé straně úplně neprodali duši. A že kolikrát podle toho, co třeba říkali herci, stačila úplná kokotina, špatný ideologický výklad nějakého soudruha a už měli škraloup.
Škodit někomu, to je úplně jiný level a těchto lidí mezi skutečnými umělci moc nebylo, protože umělci dřívější doby se vyznačovali i tím, že měli smysl pro formát - viz plejáda herců jako Menšík, Sovák, nebudu vyjmenovávat.