Vit.a, mám doma dosti nestandardního prvňáka (četl sám už od 5-ti let) a teď, na konci první třídy čte naprosto plynule jakýkoli text

ALE - od září měl od pí učky nařízeno, že musí každý den nahlas číst to, co proberou ve škole + nějaký další souvislý text dle vlastního výběru(protože už uměl číst). Jenže on nechtěl číst to navíc! - tedy nechtěl ho číst NAHLAS (tvrdá palička, njn...) - nechtěl hlavně proto, že je velmi perfekcionisticý a nesnáší, když udělá chybu. Rád si už tak 2 roky četl to, co potřeboval - z encyklopedií, čtyřlístků, knížek, ale potichu, pro sebe.... nejdřív jsem se ho snažila donutit, ale pak mi došlo, že je to cesta do pekel. A pokud chci, aby měl ke čtení odpor, tak tohle je ta nejlepší cesta, jak to zařídit. A taky jsem si vzpomněla na sebe, když jsem byla malá. Jak jsem strašně nerada četla, když mě naši nutili, třeba z novin,atp. radši jsem četla potichu sama, co jsem chtěla já... Nebudu podrobněji zmiňovat, jak se ve čtení zhoršil za 3 měsíce v 1.třídě, když ho pí učka nutila s dětma slabikovat - narvat všechna slova do slabik....
Ale prostě - v prosinci na třídní schůzce jsem to s pí učkou probrala - tedy to, že čte strašně a že ho prostě nehodlám nutit číst nahlas, protože od té doby, co to dělám, už o čtení téměř ztratil zájem sám... že před první třídou četl krásně (i ona mi to potvrdila, že se hodně zhoršil) a teď ho vůbec nepoznávám... takže jsem tomu nechala naprosto volný průběh...
Což v našem případě znamená, že povinně nahlas četl jen to, co měli číst všechny děti - tzn. stránku ve slabikáři atp.
Pořád spolu chodímne do knihovny, kde si vybírá knížky jaké chce - a čtu mu v nich já, nebo manžel - zejména před spaním. On si v nich pak listuje a přečte si pro sebe jen to, co sám chtěl... Hodně si pořád četl a stále čte komiksy - čtyřlístek je velký hit už spoustu let... A taky - toužil dostat knížky Malého Poseroutky - dostal je - jednu po druhé vždycky k nějaké příležitosti. Četli (a už přečetli) jsme spolu všechny a moc dobře se u toho bavili... a konečně se dostavila satisfakce - od začátku prázdnin si synek k jídlu nosí čtení (buď právě ten čtyřlístek, nebo poseroutku), každou chvilku si někam zaleze a čte si, nebo předčítá kamarádům, kteří jsou u nás na návštěvě... mám fakt radost! že mu škola to čtení nevzala!!!

Za mě - každé dítě je na konci 1. tř na rozdílné úrovni čtení (to jsem viděla názorně na slavnosti prvního čtení u nás ve třídě - důležité je ale, neznechutit čtení dětem! Nechala bych je číst si samotné, potichu, pomalu, ať na to mají čas a nestresují se hlasitým čtením...ať si čtou co chějí, ať je to veselé a plné obrázků...ale hlavně - ať jim pořád čtou paralelně také rodiče!
Co se týče té slovní zásoby, o které píšeš - no, nediv se, že dcerka nerozumí - obraty ve starších pohádkových knížkách jsou zastaralé a takřka vůbec se v běžné mluvě nepoužívají - troufám si říct, že slovní spojení "nastal soumrak" malá nikdy v životě neslyšela - tak jak by asi tak mohla vědět, co to znamená.
Tzn. - vysvětluj, vysvětluj, vysvětluj...a také v běžné mluvě používej

