Re: Jak jde čtení vašim prvňáčkům
Hanko,
evidentně jedou dost rychle, správně by neměli mít L a E, dokud neumí bezpečně přečíst MA, MÁ...Tedy alespoň já se toho držím.
Dneska jsme MA,MÁ dělali celé dvě češtiny a ještě i v matematice (četli obrázkové věty, ve kterých je slovo má, měli slovní úlohy, jako že holčička má jedno pero, kluk má dvě pera, měli porovnávat), potom jsme řešili otázku a odpověď (jak je poznat, když se mluví a když se čtou) a zase následovalo čtení obrázkových vět, kde bylo slovo MÁ (např. Má auto 2 kola? - auto a kolo obrázkem). Takže při čtení trénovali otázku a odpověď, ale museli to MÁ přečíst.
Jinak nácvik to chce dělat tak, že čte písmenko m, a stále jedním dechem přidá to druhé písmeno (v tomhle případě a)...ale je nutné, aby M a A poznalo dítě bezpečně, ne jen jakžtakž.
Pomoci mu můžeš navlečením písmen na gumu....natáhneš gumu, písmena jsou od sebe...dítě si je přečte každé zvlášť, ví, že tam jsou a která tam jsou a že nikam nemizí...a jak gumu povoluješ, písmena se přiblíží...takže pak jde o to nacvičení vyslovení M a A jedním dechem...a soustředit se jen na rozlišení MA, MÁ ve všech tvarech (psací, tiskací, malá, velká), víc do toho neplést, dokud tohle bezpečně nezvládne...protože když jednou pochopí princip, to další už půjde snáz...
No a pak přidat L ve všech tvarech a opět až do jistoty rozpoznání a teprve pak zkoušet slabiku LA, LÁ a míchat do toho MA, MÁ....
A mezi tím vším trénovat to skládání a rozkládání slov, hledání slov na zadané písmenko, slabiku, jak píše Martina.
Odpovědět