tak kdyby učitelé nemuseli suplovat rodiče - vychovávat, učit stolovat, řešit výchovné problémy, které nutně nepramení ze školy, ale které se školy dotýkají ... tak by nebyly tak zhusta labilní.
kdyby rodiče dohlíželi na domácí přípravu svých dětí, kdyby si z dětí nedělali rukojmí v případě rodinných potíží ... tak by učitelům odpadla práce s výchovou a měli by čas na vzdělávání. tohle samozřejmě neplatí plošně, ale děje se dost často.
proč musí kolegyně řešit s rodiči, sociální pracovnicí a vedením školy tragický neprospěch druháčka, kterého maminka neposílá do školy a používá jako rukojmího, aby získala od tatínka vyšší výživné? tohle jsem opravdu slova oné maminky. tohle není jediné dítě, které s tak závažnými problémy má, proč musí řešit holčičku, jejíž rodiče se o ni nestarají, holčička vrčí, nadává dospělým do krav a debilů, leze pod lavici a odmítá vylézt, odborníci jen krčí rameny.
proč musí kolega řešit problémového kluka, který ruší výuku tak, že se tam nedá učit - a psycholožka mu jen potvrdí, že on za to nemůže, a on se tím ohání s tím, že mu to musí každý prominout.
proč je dítě s tak závažným problémem v každé třídě minimálně jedno?
proč kvůli doučování cizích dětí, které mi jinak na učení kašlou, ale já je nechci nechat propadnout, se nezvládám věnovat se pořádně svým dětem, protože denně chodím domů pozdě a totálně vyplivaná? proč kvůli těmto dětem, které na to kašlou, já nestíhám odvést své dítě na kroužek?
až nebudu muset řešit a vychovávat cizí děti a budu moct jen učit, nebudu labilní.