Jitys,
není to nesmysl. Pokud tedy není primárním cílem "nacvičit na soutěž". Ty úlohy z Klokana jsou specifické, rozvíjejí logické myšlení a nejde jen o mechanické počítání. Na tohle nemá ani Hejného matematika, což je pořád jen matematika, jen zajímavěji udělaná. A není moc zdrojů, kde získat podobné úlohy pro takhle malé děti.
A samozřejmě že i logické myšlení je třeba rozvíjet, takže nadané dítě bez zkušenosti s podobným typem úloh je prostě o něco ochuzeno, a když pak dojde i na tu soutěž, výsledky vůbec nemusí odpovídat nadání.
Já to ale beru tak, že je to prostě zábava. Takže ve druhé třídě měli moji druháci 100 příkladů z Klokana na zalaminovaných kartičkách k dispozici a mohli si luštit o přestávkách nebo v hodině, když měli hotovo.
Na výsledky v soutěži to nemělo vliv, stačilo, že jsem zrovna byla nemocná, Klokana jim zadávala suplující učitelka a jaksi jim neřekla o těch ztrátách bodů za špatnou odpověď....většina dětí hodně bodů ztratila, i když vyřešila pětibodovky, takže spíš než to, že typ úloh znali, bylo rozhodující, že měli smůlu na zadávajícího, který jem nesdělil pravidla
.
Pak ještě občas dělám Klokana s dětmi na kroužku Logik, ale i když je tam půlka dětí z 3. třídy, tak jim všem dávám Klokánka (pro 4. a 5. třídu), vlastně i těm druhákům jsem do těch zalaminovaných kartiček dávala některé jednodušší úlohy z vyšší kategorie.;
Na Klokanovi je krásné to, že v něm často uspějí děti, kterým třeba až tak nejdou počty a mají pocit, že jim matematika nejde. Najednou zjistí, že matematika nejsou jen ty počty. A mně přijde škoda, že by to měli zjišťovat jen 1x ročně, případně že by se to ani nemusely dozvědět, třeba kdyby měly smůlu jako u Tutenstein, kde se vyberou 2 děti ze třídy a ostatní mají nic, nebo jako moje děti, které kvůli odečteným bodům nebyly na "zajímavých" místech a tak získaly pocit, že neuspěly. Není nad to, když si tyhle úlohy člověk vyřeší jen tak, pro zábavu a pro sebe. A ano, někoho to nebaví, tak to zkusí jednou, dvakrát a nechá to být. A někoho pak i ta matematika začne bavit
.