14.3.2018 23:49:00 jentakj
Re: Zamyšlení nad školstvím
Danulu - jak je to u vás, nevím, ale psala jsi toho dost.
Jen z toho, co vím - ale jsou to konkrétní školy s tím, že jsme dostali informaci, že tak nějak to funguje zhruba i v ostatních školách ve státě.
Finsko - jsou běžně ve škole do 16,30 hod - jenže kroužky jsou vždy od školy - prej i ten hokej, prostě trenér chodí k nim - takže jim vůbec nevadí, že končí v 7 večer. Domů nenosí vůbec aktovky, jen batohy - úkol mají výjimečně a děti ho dělají - jak je k tomu donutí, netuším, rodiče to prý neřeší.
Zhruba 2x v týdnu mají od 10,30 vyučování, to je povinný nástup, ale ti, kteří mají v nějakém předmětu problém, tak jde od osmi a tam se mu extra věnuje asistent a nebo učitel - takový doučování. Pak tam prý musí chodit i ten, kdo neudělá nějaký ten dom. úkol. Ale měli tam dlouhé přestávky, které děti trávily venku a je to tam běžné - být venku, některé děti si žvaní, některé si hrajou a baví se, některé bruslí /u té školy byl venkovní led/ a některé pracují - štípou dřevo, nosí dřevo na topení a tak. Ale to byl první stupeň.
Japonsko - tam to byla megaškola, fakt mega, naprostá disciplína, neexistuje se nepřipravit, děti samy uklízí komplet školu vč. šaten, WC a všeho - dle rozpisu a když se děti /ty české/ ptaly, jak to řeší, když někdo neuklidí - tak to způsobilo u druhé strany takové pozdvižení, že prý to se absolutně nikdy nestane.
Končí ve 4 odpoledne, kdy se prý prostě škola vyklidí a zamkne - děti ale potom doma běžně se učí až do té doby, než jdou spát - obrovský tlak na výkon a strašně záviděly, že naše děti mají zájmové kroužky pro zábavu, volné víkendy bez učení a volný čas s rodiči - to tam prý není, vzdělávání je priorita, ostatní jde bokem.
Španělsko - tam je překvapilo, že naše děti tráví strašně moc času ve škole a jsou tam dlouho - ale část času je nadstavba v rámci třeba práce na různých projektech - ale něco je i tzv. dobrovolně povinně. To tam vůbec prý není - končí max. ve tři - a byly to děti ve věku 15 let, kdy jsou ještě na základce - ale poslední ročník. Pak mají prý kroužky, pak se mohou scházet a pak doma, kdo chce jít tzv. na střední, musí mít výsledky a tudíž se učit - před testy se běžně učí do tří do rána už i mladší děti a nebo vstávají ve tři ráno, ale jdou spát dřív. Je to nutné, aby měly šanci. Co mě překvapilo, bylo, obrovské množství úkolů - fakt snad z každého předmětu každou hodinu, když mají nějaké to kratší volno, tak prostě dostanou velké množství práce na doma - supluje se to, co se ve škole nestihlo.
Jo a škola - Ve Finsku, ačkoli je ke všemu u nich diskuze, jakmile je výklad, tak děti jsou zticha a přišlo jejich dětem, že v té naší škole žáci prostě žvaní i při výkladu učitele. Japonci tady nebyli, ale řešilo se to na konferenci a Japonci nechápali, jak je vůbec možný, že by někdo při hodině rušil - neexistuje.
Španělé - učitelé i děti byly v šoku z toho, jak jsou místní děti disciplinované a tiché při výkladu, naše děti byly v šoku u nich z toho, jak jsou tam narvaný třídy a učitel vykládá a klidně polovina děti se normálně baví mezi sebou a učitele vůbec nevnímají - a nejenže se prý baví, ale někdy ani ne moc potichu. Takže kdo chce slyšet, musí sedět v předních lavicích. Učitelům je to jedno, protože je to prý jejich, že nebudou mít vzdělání.
Vypadá to, že všude je něco, protože všude jsou jen lidi.
Co se týká výuky jazyka - já to neposoudím, nicméně syn říkal, že u Japonců si myslel, že budou TOP a ani náhodou - učitelé ale uměli perfektně - říkal.
Finsko - tam byl důraz u těch, co jim to moc nešlo, hlavně aby mluvili, takže konverzovali i ti tzv. nejhorší - horší to bylo prý se psaním, ale učitelé měli za to, že to přijde později. Španělsko - prej katastrofa - žádná sláva jako tady, v té konkrétní třídě se syn byl schopen bavit jen s třemi kluky - ostatní prý byli marní, jeho holka /u které bydlel/, uměla dobře, ale to proto, že její rodiče na to dbali a trvali na výuce, když s ní byl venku a jiný holky se přidali, ona musela tlumočit, protože jinak by si moc nepopovídali. Syn říkal, že mu to přišlo podobný jako u nás.
Jenže v těch zemích má syn jen kamarády z projektů a stýká se s nimi jen přes skype a nebo hry, takže nemohu říct, že by to bylo tak všude. A když hraje s jinými a domlouvají taktiku, tak prej kdo by se bavil o takových kravinách - tím myslel školu. No to asi chápu.
Odpovědět