Tohle by se dalo zobecnit na všechny ochranné prostředky, které vás napadnou. Nejde totiž jenom o helmu, ta je v článku zvolena jako reprezentant. Můžeme se kromě helmy bavit třeba i o reflexní vestě, bezpečnostní obuvi s ocelovou špičkou, ochranných brýlích, sluchátkách proti hluku (viz Otík) atd. Dokonce i všechny ochranné prostředky jsou pouhým reprezentantem. Napadá mě totiž, jestli by lidstvo nemělo jít spíše cestou prevence. Předcházet zbytečným úrazům informačními kampaněmi či preventivními vzdělávacími akcemi na školách a v médiích, abychom výskytu nebezpečných situací předcházeli, a né se s nimi smířili a před nebezpečným světem se zakuklili.
V době mé povinné školní docházky (70. léta) existoval projekt "Zlatá zebra - abeceda budoucího motoristy", který probíhal ve školách a v rozhlase. Projekt byl pojat vtipnou a poutavou formou (byl založen na dialozích Špejbla s Hurvínkem) a jeho cílem byla výchova dětí k bezpečné účasti v silničním provozu. Měli jsme k dispozici pracovní sešity, odznaky, dostávali jsme konkrétní úkoly a v rámci této akce jsme se školou trávili část vyučování jízdou na kolech po dopravním cvičišti. Dnes tato cvičiště rušíme a namísto toho vkládámě dětem do rukou takové "výchovné prostředky", jako počítačové hry s obnovitelným lidským životem, který má cenu jen získaných bodů ve hře. Ne každý potom dokáže psychicky oddělit virtuální svět od skutečného. Teprve když zjistí, že nelze stisknout "Reset", je již pozdě (pokud to tedy zjistí).
Kde je tedy ten rozdíl mezi dobou mého dětství a současností? Dříve automobily nedisponovaly téměř žádnými bezpečnostními prvky (airbagy, posilovače brzd a řízení, ABS, ESP, konstrukce podle crash-testů), max. povolená rychlost na silnici I. třídy byla 100 km/h a v obci 60 km/h. Bezpečnostní pásy byly spíše na ozdobu a na zadních sedadlech nebyly vůbec. Většinou na to slyším odpověď, že je dnes na silnicích více aut, případně, že jsou řidiči agresivnější a jejich auta rychlejší.
Vždy je lepší řešit příčinu než důsledek. Proto by možná stálo za to zamyslet se, jak počet aut snížit a co s agresivními jedinci z volantem (represemi, bonusy, prevencí). Zatím si paradoxně nasazujeme helmy. A bude hůř - mrkněte na pštrosa.
Předchozí