Kimmy,zrovno shodou okolností čtu knihu Mládež a delikvence(Matoušek, Kroftová)a opět zcela náhodou čtu o kolektivních zařízeních. Bude to delší, abych nevytrhávala z kontextu:
"Ke školám v našem století ještě přibyla kolektivní zařízení pro předškolní děti - jesle a mateřské školy -, což dále snížilo počet let, po něž jsou děti v péči rodiny. Děti se dnes ve vyspělých evropských státech velmi brzy dostávají do péče organizací, jež v lecčem napodobují organizace dospělých pro dospělé. Děti v těchto zemích navštěvují kromě škol ještě různé mimoškolní "zájmové kroužky", organizované rovněž dospělými. Celková doba, kterou děti - zejména děti sociálně lépe postavených rodičů - tráví v péči organizací během dne, je pak téměř stejná jako doba, již v zaměstnání tráví jejich rodiče pracující na plný úvazek.
Sociální kontrola dětí prostřednictví specializovaných institucí tedy narůstá. Neorganizovaného času dětí se zmocňují média, mezi nimi především televize, a část zábavního průmyslu specializujícího se na dětskou klientelu, jež dětem nabízejí vysoce zpracované, unifikované představy.
Děti jsou v institučním aunifikujícím prostředí vystaveny více než v minulosti tlakům na dokonalou adaptaci, které přicházejí z mnoha stran a nejsou nikdy dokonale koordinovány. V prostředí vyžadujícím velkou míru konformity se každá malá dispoziční odchylka od normy - např. hyperaktivní chování nebo vrozená porucha učení typy dyslexie - může stát vážným problémem. Není-li učitel a vychovatel schopen přistupovat k takovému dítěti se zvláštními ohledy, dítě se dostane na okraj jeho zájmu či přímo do nemilosti, což má bezprostřední vliv na jeho sebehodnocení i na jeho postavení mezi spolužáky. Selhání ve škole je předzvěstí společenského selhání po škole."
Dává mi to smysl.
Předchozí