... myslím teď věková, do kdy byste děti dali do školy dřív?
Když jim do konce roku bude 6?
V některých zemích EU je tendence dávat děti do školy dřív, např. v některých spolkových zemích se postupně posouvá datum povinného nástupu dopředu s cílem, aby nakonec musely jít všechny děti, kterým do konce kalendářního roku bude 6.
Ale zase se - aspoň teoreticky - počítá s tím že škola není ¨žádný "konec dětství", ale jeho pokračování.
Vidím to sama také tak, že děti jsou přece i s nástupem do školy pořád dětmi - jsou pořád dost hravé, mají rády pohyb, nedokážou dlouho sedět na místě - dětští psychologové o tom samozřejmě věcí a na prvním stupni ZS se přece toto zohledňuje už i v ČR (aspoň co se týče škol v našem okolí, kam se se byli podívat)! Toho bych se tedy ani tak neobávala.
Spíš si myslím, že dětský vývoj není rovnoměrný a málokteré dítě bude ve všem stejně daleko. Třeba nás starší synek, kterému v lednu bylo 5, se sám naučil číst - teď si čte ve školce jídelní lístek, mladíšmu bráškovi předčítá kratší pasaáže z knížek. I počítní ho zajímá a celkem mu jde (mluvím v obou případech o jeho vlastním zájmu, nikoliv tlaku z naší strany!)
ALE škola přece není jen o čtení a počítání. Možná ještě víc je také o rozvoji osobnosti, sebevědomí, schopnosti se prosadit, vyrovnat i s něúspěchy atd. - prostě jakési psychické zralosti! A v tom bych řekla, že náš synek zatím nijak nevyniká... Je sice chytrý a bystrý, přemýšlí o věcech, ale někdy se přesto vzteká když se mu něco nepovede, "zasekne se" a brečí, někde se zase strašlivě loudá třeba při oblékání či obouvání (prostě se zamyslí nebo začte a je "mimo")...
No prostě si myslím že v tomhle mu ten další rok ve školce snad udělá dobře - bude tam patřit k těm "velkým", předškolákům a posílí si sebevědomí a "sebeorganizační schopnosti". Aspoň doufám ;-)!
Nebo jak to vidíte Vy, jaké máte zkušenosti?
Do školy jde povinně 2010, to mu bude něco přes 6 a půl roku. To čtení holt pak bude muset paní učitelka zohlednit a dávat mu jiné, náročnější čtivo, ale to by snad neměl být problém. Učitelé přece musí počítat s tím že nejsou všechny děti stejné.
Někdo zas je hodně napřed třeba v tělocviku či počítání, to učitel také musí zohlednit - prostě děti jsou různé a nedají se jen tak "zglajchšaltovat" jenom proto, že jdou do školy!
Předchozí