Překlep - po 2., ne po 3. narozeninách (mladšímu rostou zoubky, tak jsem k němu odběhla a odklikla text bez kontroly
), zas takový andílek to nění
.
Když třeba mladší opakovaně zkouší něco ze své židličky házet na zem, tak to nedělá, aby zlobil, ale protože prostě zkouší dvě věci - jednak co se stane s tím, co hází, a za druhé, co na to řeknu já
. Vysvětluju přiměřeně věku - tomu staršímu už docela složitě (i když mě víc zaměstnávají jeho vlastní otázky, než že bych ho musela nějak výrazně usměrňovat), tomu mladšímu jednoduše - např. s autíčkem se nědělá "bác", protože by mohlo udělat "křach" a už by nejezdilo, na horkou troubu se nesahá, protože je to velké "au", máma se netahá za vlasy, protože je to pro ní "au" (i když konkrétně v tomto je výchovný efekt hodně sporný - často mě za ně schválně zatahá a prohlásí "au" a asi aby to bylo spravedlivé, zatahá i sám sebe a taky to komentuje "au"
). K plácnutí mlašího se uchyluju občas, když mi zdrhá s holým zadečkem při přebalování, ale efekt je nulový - jen si tím trochu ulevím
. Staršího jsem plácla párkrát - kolem 1 roku myslím jednou přes ručičku - ale jen symbolicky, když opakovaně dělal něco, co neměl, a pak asi 3x přes zadeček, když mi ujely nervy. Mám ale trochu problém vysvětlit mu, proč já ho plácat můžu a on mě ne (katolíci nejsme, takže Bibli mu necituju
). Ale překvapuje mě, že v poslední době starší docela často naplácal nějaké hračce, která ho zlobila, a mladšího brášku má sklony za trest "ducat" - když já používám fyzické tresty minimálně (a tatínek vůbec) - myslím, že hodně toleruju a hodně vysvětluju, spíš asi zbytečně moc často zvedám hlas.