Hele ale práce s třídou, kde je šikana nespočívá v trestech pro celou třídu - ale jde o to, že třída pravidelně dělá různý skupinový aktivity vedený psychologem - různý hry, ve kterých se nejdřív mapuje, kdo vlastně je vyvolávačem šikany-agresor, kdo mu jen přizvukuje....často může jako první krok hodně pomoci, když tzv. šedý dav je v rámci týmových aktivit víc zatažen do činnosti s obětí, bez přítomnosti agresorů v tom malým týmu a tam se nalomí ten stereotyp, že s obětí se nikdo nebaví, jinak je potrestán a že obět je debilní. Najednou se tam třeba může vytvořit jiné přátelství, trochu jiná dynamika skupiny. Protože většinou to není tak, že 1 je 29lidí nesympatickej, ale skupinka agresorů začne být agrsivní i na ty, kteří s obětí sympatizují...Ale strašně moc záleží, jak moc už je šikana rozjetá...Intervenci na této úrovni, by měla jako prevenci zvládnout i učitelka, když vidí, že nějaké dítě vypadává, tak zkoušet ho v rámci aktivit zapojit do různých aktivit. Dobrá kniha je od Koláře, Bolest šikanování - to je český odborník a bohužel popisuje i případy, které končí i brutálním fyzickým týráním až utýráním......
Předchozí