| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Přidat názor k článku Kdo nepatří do zvláštní školy

a to několik let a v mnoha obměnách.
Díky výuce v ozdravovně, kde se děti střídají po 3-6 týdnech a nikdy není přesně jasné, jaký "druh" žáků se sejde ve třídě, mohu říci, že jsem postupně změnila poměrně radikální názor, že speciální a praktické školy diskriminují a dávají celoživotní nálepku, tudíž by měly přestat existovat.

Mohla bych tu popsat mnoho modelů třídy a klimatu v ní - takže jen pro příklad popis jednoho z modelů (vyučující v našem zařízení učí první i druhý stupeň):
1. stupeň:
Prvňáček běžný
Prvňáček 8miletý se SPU (nebo dnes ADHD)
Druhák "specilní"
Třeťák se SPU - ADHD - nadprůměrně inteligentní (nelze ho opít rohlíkem :o)))
2x třeťák "speciální"
Třeťák - propadlík (kvůli nemoci), zakřiknutý, bázlivý, ale chytrý
2x čtvrťák se SPU - ADHD
1x páťák běžný

Z toho 3 Romové a 4 děti z DD.

2. stupeň
2x šesťák běžný, nadprůměrně inteligentní
1x šesťák "speciální"
3x sedmák se SPU-ADHD (z toho jeden "speciální")
1X sedmák běžný
1x osmák běžný s nekompenzovanou SPU
2x deváťák běžný (z toho jedna mladistvá matka)

opět cca 3-4 děti romské a cca polovina z dětských domovů

Výuka zde mě celá léta baví, ač je hlavním negativem nedostatek zpětné vazby a chtěla bych se časem vrátit k výuce v běžné základní škole, což ale na venkově není úplně jednoduché.

Co se mi však doposud nepodařilo překonat, pouze zmírnit, je strašná únava a vyčerpání po vyučovacím dni a občas pocit bezmoci, protože i kdybych se rozkrájela, nemohu se věnovat všem stejně.
Považuji se za dobrou učitelku - ve smyslu oblíbenosti i toho, co jsem s to žáky naučit - plán, neplán, ale vyučovat několik tříd v jedné a děti s takovým inteligenčním a např. věkovým rozpětím, je opravdu ale opravdu fuška :-))
A podobné by to bylo i v běžné třídě, běžné škole, mezi běžnými žáky, byť třeba stejně starými.

Je třeba říci, že pokud se sešlo dostatečné množství "specialistů", byla vytvořena speciální či praktická třída, což bylo v podstatě to nejlepší, jelikož tam děti zaznamenávaly mnohem větší pokroky - i za pouhé tři týdny, než když byly "integrované." (to si necucám z prstu nějakou domněnku - děti se k nám z velké části rok co rok vracejí a pokaždé jsou v jiném složení).

Nejsem tedy pro bezvýhradnou integraci - samosebou je to krásná myšlenka a zasluhovala by peníze i promyšlený projekt víc než například státní maturity - protože to v současné době prostě nejde a nejsou k tomu vytvořeny podmínky, nikde žádná záštita v podobě financí, dostatku dostatečně vzdělaných pedagogů, šikovných organizátorů a projektantů.

Ale ještě k těm dětem, co do ZŠS nebo ZŠP nepatří.
Pro autorku: Bohužel jsem se za 13 let své praxe, nejen v ozdravovně, setkala na můj vkus až s příliš velkým počtem průměrně i nadprůměrně inteligentních dětí, které opravdu a skutečně do žádné "zvláštní" školy nepatřily. Ne děti hodné integrace, ale děti, které mohly mít na běžné základní škole vyznamenání! Jen měly smůlu - na rodiče, na učitele, na tzv. odborníky, na zázemí, na sociální podmínky...
A to mě trápí snad ještě víc - není to žádná historie, děje se to stále.
S kamarádkou - "tetou" z DD se nám podařilo umístit dvě "její" děti z tehdejší zvláštní školy do běžné, ač ředitel DD i ZVŠ byli proti (kvůli penězům) a rodičům to bylo jedno.
Obě holky však dnes studují SŠ (tuším, že zdrávku)a jsou spokojené...

Nemohlo by být takových víc? :-(

Předchozí 

Tip: Chcete uveřejnit zajímavou informaci také na hlavní straně Rodina.cz?
Autor příspěvku: NeregistrovanýRegistrovaný
Jméno: (třeba :Lenka Nová, tři dospívající dcery)

E-mail (nepovinné)

Upozornění: u příspěvků neregistrovaných uživatelů jsou zveřejňovány IP adresy. Vaše IP adresa je 10.80.2.253
Název:

Text:

Pokud nejste robot, odpovězte na otázku: 6-6= 
:-) ~:-D ~;) ~;(( ~:( ~k~ ~j~ ~f~ ~g~ ~Rv ~R^ ~s~ :-© ~l~ ~m~ ~n~ ~o~ ~p~ ~q~ ~2~ ~t~ ~v~ ~w~ ~x~ ~y~ ~z~ ~a~ ~b~ ~c~ ~d~ ~e~ ~h~ ~3~ ~4~ ~5~ ~6~ ~7~ ~8~ 
Pravidla diskuzí:
Je nepřijatelné vkládat příspěvky, které jsou neplacenou reklamou (chcete-li reklamu, kontaktujte redakce@rodina.cz), které jsou urážlivé, vulgární, rasistické nebo v rozporu se zájmy serveru Rodina.cz. Redakce si vyhrazuje právo takové příspěvky odstraňovat.

Přečtěte si pečlivě úplná pravidla diskuzí.


(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.