Dobrý den, nebo spíš večer.
Mám 3 děti, tak nemám moc času číst všechny reakce na tento článek, kterých je nezvykle mnoho. Proto se předem omlouvám, pokud řeknu něco, co už tu bylo mnohokrát řečeno.
Otázka dvouletých dětí ve školcemá dvě roviny. Za prvé jde o to, co vůbec takto malé děti potřebují. Podle mě je to rodič. To je ten pevný bod v celém jeho životě. V tom naprosto souhlasím s autorkami článku. Z pedagogické praxe vím, že odloučení od rodičů dělá problémy i starším dětem a podle mých zkušeností jsou nejlepším věkem pro vstup do MŠ 4 roky. Nevím co vede rodiče k tomu, aby své děti odkládali, kde se dá, a hlavně co je vedlo k tomu, aby si ty děti pořídili, když jim nechybí každodenní pozorování jejich vývoje, toho, co se naučily, co nového prožily, jak dokážou vyjádřit, to, co prožily. JAké pokroky jejich dítě udělalo v motorickém vývoji... No je toho spousta, co mi je moje dítě schopné každý den dát.
Druhou stránkou věci je to, zda se v praxi dá zvládnout přítomnost dvouletých dětí v MŠ. V současné době na nic nejsou peníze. Proto je běžnou praxí, že jsou třídy ve školkách přeplňovány. V mnoha městech nejsou místa v MŠ pro 3 i 4 leté děti, natož aby je vykouzlili pro dvouleté. A už teď jsem zvědavá jak se bude dařit práce ve třídě s 26 dětmi, kde byť jedno bude dvouleté. Co si budeme povídat, mnoho dvouletých dětí nosí plínky, pije z lahvičky, neumí moc komunikovat, natož aby se zapojilo do práce celého kolektivu. To nemůže, protože toho logicky dle psychomotorického vývoje nemůže být schopno.
Ano, jsou vyjímky, které nástup do MŠ ve dvou letech zvládnou bez problému. Přejme si, aby se to bez problémů dařilo všem. Soukromě si mnohem víc přeju, aby všechny dvou leté děti mohly být se svojí maminkou nebo tatínkem každý den.
Předchozí