Zacala jsem, ale prestala jsem. Cestina je jazyk slozity, jak co se tyce gramatiky, tak pravopisu.
S ohledem na to, ze jsme nikdy neplanovali se do CR vratit a moje deti cesky nepotrebovaly ani cist, ani psat na to, aby zvladly skolu v CR, upustila jsem od toho. Male deti to bavi, ale cim jsou starsi, tim vyssi naroky na dite jsou kladeny. Skola na nejvyssim stadiu je narocna na cas, a pridavat jim ke stresu jeste cestinu jsem nepovazovala za vhodne. Proste jsem chtela, aby zvladly studia v tom jazyce, ve kterem budou studovat, a to je svedstina. Eventuelne danstina, ale to rovnez nebylo aktualni. Jelikoz jsem se sama doma ucila nekolik jazyku, usoudila jsem, ze kdyz cestinu nekdy budou potrebovat, maji zaklad: slovni zasobu a ruzne jine znalosti, ktere jim usnadni se naucit to, co budou potrebovat. Studium eventuelne zvladnou.
Deti Cechu, ktere jsou ucila cesky, na cestinu chodily z toho duvodu, aby si cestinu procvicovaly ke komunikaci s rodici a prarodici, aby se naucily neco o zemi svych rodicu, o kulture, historii a p. Svedsko tohle zavedlo v r. 1976 - deti cizincu maji pravo na vyuku materstiny svych rodicu a na vyuku svedstiny, jak jsem napsala v clanku. (Podle vyzkumu znalost materstiny podporuje schopnost se naucit dalsi jazyk.)
Ovsem na vyuku materstiny maji deti pravo jen jednu hodinu tydne, coz nestaci na vsechno, co je zapotrebi k zvladnuti jazyka, a krome toho existuji osnovy, ktere preferuji to ci ono. S vetsinou mych zaku jsme psali jen kratsi lehke texty, kdyz chodily na nizsi stadium, se starsimi jsem ctla vybrane lehci texty - slovni zasobu neni mozne rozvijet na urovni, na ktere jsou jejich vrstevnici na nejvyssim stadiu zakladni skoly v "rodne" zemi - doma mluvi s rodici bezne kazdodenni jazyk, zajimave texty na urovni jsou prilis tezke, "detske" texty je nezajimaji. Cili hodinu tydne jsme mluvili a diskutovali o CR / CSSR.
Jinak - obzvlast pro deti, ktere jsou mene nadane, je to dalsi moment stresu ke vsemu, co ve skole musi zvladnout. Cili opet - individuelne, dle potreby a schopnosti ditete.
Předchozí