Dekuji za pochvalu.
Ja si po vsech tech lete vyuky jazyku myslim, ze gramatika neni zas tak podstatna. Nabiflovat pravidla, odrikat je bez premysleni, a pak je neumet uplatnit v praxi, protoze nechapeme JAK a vubec PROC a vsude je plno vyjimek, ktere si vyucujici prakticky ani neuvedomuje "takhle se to ale nerika..." - vsecko je gramaticky spravne, ale nikdo nerozumi, co jsem vlastne rekla nebo napsala, protoze v kontextu neni mozne to spravne pravidlo pouzit.
Moje svedske kolegyne meho veku, ktere vyucuji svedstinu nebo nemcinu a anglictinu, take na gramatickych pravidlech tak nestavi. Deti se nauci gramatiku mluvenim a ctenim - gramatika je prece automaticky zabudovana v kazdem jazyce. Ja jsem sve zaky ucila ve svedstine svedstinu tak, ze jsem je nechala cist texty a vyjadrovat je jinymi slovy - jak ustne, tak pisemne. Obcas jsme k tomu nejake to pravidlo vysvetlili. To je ale jazyk, ktery potrebujeme k tomu, abychom zvladli vzdelani v zemi, kde zijeme. Cestina to v tomhle pripade neni. Detem ji nemuzeme vnucovat, musime ji udelat natolik zabavnou a zadouci, aby deti chtely cesky umet /nebo jakykoli jazyk, ktery vylozene nepotrebuji a ve svem veku nechapou, k cemu je jim to dobre. A na to kolikrat nemame ani cas, ani trpelivost, ani chut, je to prilis slozite a narocne. Takze je to hlavne na nas. Nektere deti jsou nadane a nauci se lehko, jine to nijak netahne, maji zajem umet to, co jim neco rika - v pozdejsim veku to, aby se domluvili s kamarady.
Předchozí