Bohužel naše školství je extrémně selektivní, asi nejvíc ze všech, které znám (a žili jsme nějaký čas mimo republiku a děti tam chodily i do školy).
V Praze a okolí odchází téměř 20% těch šikovnějších dětí po páté třídě na víceletá gymnázia. Pokud předpokládáme, že většina rodičů chce pro své děti to nejkvalitnější vzdělání, tak je logické, že hodně z nich v této situaci o osmiletém gymnáziu uvažuje (stejně jako volí co nejkvalitnější ZŠ). Ne všechny děti jsou v 11 letech dostatečně vyzrálé na to, aby se na velmi náročné přijímačky dostatečně soustředily apod. O rok později na tom jsou o poznání lépe (a to platí už od první třídy), takže jít do školy s odkladem (aniž dítěti něco je - a znám opravdu hodně takových případů) prostě může znamenat konkurenční výhodu.
Na naší ZŠ úroveň na druhém stupni, poté co odejdou ti šikovnější, velmi upadá - a to tak, že část dětí volí i odchod na jiné ZŠ.
Rodiče nejsou hloupí a pokud vidí, že systém je takhle selektivní, tak logicky hledají cesty, které jejich dítěti v tomto systému usnadní život - a odklad je jednou z nich.
Osobně teď lituji, že jsme nedali dceři odklad (je prázdninová a trošku hůř se soustředí - leč s každým rokem vidíme zlepšení, takže za rok by pro ni přijímačky byly rozhodně snazší).
V USA chodí děti všechny společně do stejné školy (elementary, pak middle school, pak high school) až do 18ti let (pokud nejdou z high school do učení). Na high school mají možnost volit si předměty různé úrovně, takže nikdo nestagnuje pokud sám nechce (lehká, střední, těžká matika apod.). Ale žádný velký stres (ten nastupuje až ke konci high school, kdy se dělají různé zkoušky), každý má možnost normálně dozrát (testuje se, ale jen pro srovnání úrovně škol a aby rodiče věděli, jak na tom dítě je - reálný dopad na život dítěte ty testy nemají - narozdíl od našich vysvědčení např. ze 4. a pol.5 třídy). U nás děti selektujeme už při zápisu do první třídy, pak znovu v páté, sedmé, deváté třídě.
Kéž by se tenhle systém změnil.
Předchozí