Většina dětí,které v současné době nastupují do ZŠ, je zralá po kognitivní stránce. Emocionální a sociální zralost naopak poněkud pokulhává. Důležitá je rovněž zralost fyzická... Pokud dítě není fyzicky dozrálé, tj. nemá zcela dovyvinutý fonematický sluch, zápěstní kůstky, oční sval atd., (v sedmi letech je vývoj uvedeného s největší pravděpodobností ukončenm u všech dětí), pak i vysoce inteligentní dítě může mít ve škole potíže vyvěrající právě z nedostatečné fyzické zralosti.
Dítě, které nastoupí do školy předčasně, tedy nezralé, a navíc se spolužáky staršími než je ono samo, se v případě nedostatečně chápající a vstřícné učitelky může, zcela neoprávněně dostat na chvost třídy ... Rozdíl je pak setřen zhruba po čtyřech letech.
Předchozí