hmm, ten článek ale přináší víc pochybností a otazníků, než odpovědí
Když už mluvíme o bludech, je dobré také dodat, kde jsou reálná rizika. Ta tkví především v téměř nulové informovanosti škol, učitelů i rodičů.no, jak v článku správně píší, zápisy jsou za dveřemi a školy téměř nemají informace? pokud stát nezvládá ani tak základní věc, jako je podat včas dostatečné množství a dostatečně jasné informace, jak tentýž stát zvládne začlenění v praxi? informace pro odborníky i laiky, školení pro učitele a to včetně zajištění dostatečného množství odborných stáží v zahraničí, kde to funguje, zajištění dostatečného množství speciálních pedagogů do každé školy - to je přece základ, který musí předcházet praxi. jinak se nejedná o nic jiného, než o pokusy na dětech - buď to přežijí v dobrém psychickém zdraví a vzdělání ani dětí hendikepovaných, ani těch ostatních, nijak neutrpí, anebo holt mají smůlu, přece ne každý pokusný králík experiment přežije v dobré kondici, s tím se musí počítat
z toho celkem běhá mráz po zádech, já myslela, že aspoň odborníci, vědí co a jak a že diskuze se vedou jenom mezi "prostým nevzdělaným lidem".
do školy třeba se šesti sty žáky a třiceti třídami přijde nových šest či osm dětí k těm, které už tam jsou a mají nějaký handicap a podporu. to mi přijde takhle naráz dost. bude ta škola a to mít kapacity? nevím, jak je to jinde, ale na naší škole se ve třídách, kde je integrované dítě (myslím tím dítě s nějakou výraznou vadou, nemám na mysli děti s poruchami učení a papírem z PPP), udržuje poloviční množství žáků na třídu. nevím, jestli je to aktivita školy nebo jestli to tak vychází přímo z legislativy (ono to snížené množství dětí pamatuji i ze školky, pokud tam chodil chlapeček s downovým syndromem), každopádně mělo to význam. pro modelovou školu by to tedy znamenalo rozdělit osm tříd na dvě (pokud mají plný počet žáků, což třeba naše třídy mají), sehnat pro ně dalších osm volných učeben na kmenovou třídu a dalších osm třídních učitelů - plus osm asistentů pro děti s problémy a předpokládám, že by bylo potřeba navýšit i ne-třídní učitele, protože i učitelům odborných předmětů sice zůstane stejný počet žáků, ale více tříd, kdy každá si jede svůj rozvrh. mně to zas až jako taková nevýznamná banalita nepřijde, na to je potřeba dostatek volného prostoru, dostatek peněz a dostatek učitelů.
Už dnes jsou a ještě více budou třeba na každé škole a je jich jasný nedostatek (pozn. speciálních pedagogů)
. Optimální by bylo ze současných praktických škol udělat metodická centra nabízející pomoc a odborníky běžným školám.takže speciálních pedagogů je na běžných školách už dnes málo. proto na ty školy pošleme děti, které jejich péči potřebují a doteď ji využívaly, ale teď holt utřou nos, speciální pedagogové nestačí ani pro potřeby současných žáků školy, tak holt ty nové potřebné děti musí pochopit, že na ně už nedostane. nebo současní žáci budou muset pochopit, že děti ze speciálních a praktických škol mají přednost a budou to oni, komu se zhorší kvalita výuky? nějací učitelé z praktických škol možná se svými bývalými žáky do běžných škol přejdou, ale rozhodně se jeden učitel nebude moc roztrhnout, aby přešel se všemi svými žáky. nemluvě tedy o tom, že pokud má z praktických škol zůstat poradenské centrum, tak určitě do škol nepřejdou ani zdaleka všichni současní speciální pedagogové. aby to pak se speciálními pedagogy na běžných školách nedopadlo jako ve zdravotnictví se sestrami - díky nedostatku sester z praxe odchází i ty, které jejich práce baví, ale cítí se přetěžované a/nebo mají pocit, že nemají na pacienty tolik času, aby svoji práci mohly vykonávat tak, jak by správně měly a chtěly.
A přibývá škol, odkud prakticky neodcházejí žáci na víceletá gymnázia. tohle už jenom taková poznámka na okraj - takové školy buď mohou být velmi dobré, ze kterých se dětem jinam nechce. mohou to být ale i školy dost špatné, jejichž žáci jsou na přijímačky nedostatečně připravení, nebo takové, kde schválně klíčové učivo "schovávají" do druhého pololetí pětky po přijímacích zkouškách, aby to případným zájemcům o gympl co nejvíc ztížili.