Ten problém je opravdu složitý a zapeklitý. Sama jsem se o něj zajímala v době mého několikaletého působení na základní škole do té míry, že jsem se zúčastnila školení týkajícícho se šikany u pana doktora Pothe (pardon, neumím napsat přehlasované o). Případy, o kterých jsem tam slyšela, byly otřesné, často končily špatně nebo v lepších případech nic moc a jednoznačné řešení prakticky zřejmě neexistuje. V podstatě musím říct, že konkrétní návrh jak postupovat jsem se nedozvěděla ani od těch odborníků v Praze, jen nějaké zásady, na základě kterých věc vyšetřovat (např. nikdy nekonfrontovat oběť a tyrany atd.) Není to opravdu snadné, je třeba doslova detektivní práce, oběť neprozradit a tajně sledovat, co se děje, zaonačit to tak, aby podezřelí neměli tušení (jak to ale provést vám nikdo neporadí!)používat nejrůznějších zdrojů informací a velmi nutné je, aby učitel měl za zády ředitele školy. Pokud ten od toho dá ruce pryč, je to už vůbec o ničem. Úřední vyšetřování policie, sociálka atd. často jen případ zhorší, protože vyšetřovací metody moc taktu a strategie neprojevují. Je třeba si k tomu uvědomit, že v době řešení tohoto případu vás z jiné práce neuvolní, a pravomocí má učitel vůči dětem taky tak málo, až je to k pláči . Například nesmí se podívat dítěti do tašky, pokud nedostane svolení apod. Já sama jsem na šikanu podezření měla u jedné ústrašené dívenky,asi byla šikanovaná - ale patrně i doma, měla špatné sociální zázemí, několik sourozenců s jinými otci atd. Ve své třídě (6. ročník) jsem učila pouze jednou týdně hodinu výtvarky a polovinu třídy cizí jazyk. Nejméně polovinu přestávek má učitel někde jinde dozor, musí se taky najíst nebo si odskočit, což z hodiny nejde. Takže je to i při svědomitosti patrně nad možnosti normálního člověka (i motivovaného) vše ohlídat. Můžu ale potvrdit, že děti šikanované prakticky bez výjimky mají v sobě něco co šikanu spouští. Nemusí to být vždy jen něco negativního, to že vyčnívá inteligencí nebo sečtělostí to taky může být, ale je pravda že dítě je téměř vždy "nějaké divné". Nezapadá do okolí. Agresoři jsou divní vždycky (uvnitř), ale ti zas navenek vyčnívat vůbec nemusí.
Odlišit zvlášť u malých dětí nevinné strkání a šikanu už podle mě je vůbec obtížné. "Pokoušet se" je u dětí vcelku normální proje, takže jde jen o míru. Tam je ale zas ta výhoda, že mají 1 učitele a ten je po celý den s nimi, takže tomu může snáz zabrátnit.
Jestli někdo recept na šikanu zná, zajímalo by mě to, plánuju se do školství zas vrátit a toto mě hodně trápilo. Tak kdo víte co s tím, napište.
Předchozí