Šáry, na tom asi něco bude. Taky jsem si v určitým věku syna uvědomila, že se nemusím stydět za to, že mám sama taky nějaký potřeby - anebo že si s manželem máme právo taky sami dva popovídat. Akorát že náš chlapeček byl vždycky takový složitý tvoreček, plný protikladů - na jednu stranu citlivý, na druhou stranu pánovitý a s nezdolnou energií i vůlí. Vždycky nám jeho výchova a péče o něj dala dost zabrat - na jednu stranu se snadno rozcitliví a poplaší, na druhou stranu je nesnadné ho přimět k nějakému řádu či k poslušnosti. Na jednu stranu je to kluk velmi inteligentní, řekla bych mírně nadanější, na stranu druhou má problémy s praktickými úkony jako oblékání, a komunikace s vrstevníky je kapitola sama pro sebe. Takže on tu péči prostě potřebuje. Nebo to tak aspoň cítím. Samozřejmě že jako všechno i výchova se může mírně vymknout z rukou, takže podle náznaků od různých lidí, se kterými přijdeme do styku, je náš syn mírně rozmazlený. Ovšem chybám se člověk leckdy jen těžko vyhne, obzvlášť když my dva jsme takoví mírní beránci a bývali bychom rádi s dítětem vycházeli vždy po dobrém...
--- Jinak přidám jednu myšlenku své švagrové, kterou tak ráda cituji, neb ji obdivuji (má čtyři děti a fungující manželství navrch). Má dojem, že problémy dnešních dětí mohou spočívat právě i v tom, že na ně mají dospělí spoustu času. Dřív museli lidé obstarat nejdřív zvířata, pak pole, hospodářství, navařit a podobně, a děti musely naopak spíš vypomáhat. Neměly potom čas na kdovíjaké ptákoviny, a - jak říkáš i Ty - neměly pocit nějaké výjimečnosti a středobodného postavení v rodině. --- Zas na druhou stranu se s tím dá i polemizovat, protože pochopitelně vládla spousta odsudků, netolerance, tvrdé předsudky, a kdo nezapadal přesně do vyjetých kolejí, byl prostě z komunity vyštípán a živořil na okraji společnosti. V kolektivu neměli místo ani nemocní, ani postižení, ani kdokoliv nějak se lišící. --- Takže v téhle oblasti (a možná i ve spoustě dalších) jsme zase trochu napřed proti historii, a zcela určitě to je spoluzpůsobeno i kvalitnějším vzděláváním a promyšlenější výchovou.
M.
Předchozí