Lidko,
ono nejde jen o učitele. Jde o celou koncepci školy. Jak níže píšu o zdravé škole, do které jsme přeložili našeho prvňáčka, tak v této škole je koncepce zdravé školy budována intenzívně a cíleně, a to už deset let. Ředitel školy - podle informací, které se ke mně dostaly - nasadil dost tvrdou laťku učitelům - povinné vzdělávání. Rozuměj - učitelé museli chodit na různá školení, která jistě měla za úkol prohlubovat jejich znalosti a odborné předpoklady. Pravděpodobně ředitel zvolil také nějakou strategii výuky a spoustu dalších detailů. Komu se jeho prosazované směry a záměry nelíbily, pravděpodobně časem odešel - prý se za ty roky vyměnil celý pedagogický sbor. Takže nyní na škole nejspíš učí ti, kteří tomuto stylu výuky věří a jdou si za tím.
--- Tuto konkrétní školu jsme vybrali na základě informací, které jsme se dopátrali a dopídili - na netu, v literatuře apod. A právě proto, že slibovala zhruba totéž, co je uvedené v článku a ještě něco navíc, právě proto jsme syna na tuto školu přeložili.
Jínak v našem okolí jsou ještě dvě tzv. zdravé školy. O jedné nemáme informace vůbec žádné, takže jsme k ní nepojali žádný výjimečný vztah, a o druhé jsme se dozvěděli tolik, že zdravý přístup v ní spočívá nikoliv na vztazích mezi aktéry vzdělávání, ale na zvětšeném množství pohybu. Tj. učební proces probíhá úplně shodně s klasickými českými školami, jen o přestávkách mají děti možnost více se vyřádit (na chodbách jsou matrace, žebřiny, skákací panáci ap.), a škola zařazuje do programu více škol v přírodě a pohybových aktivit. Toť vše. Bohužel nejsem odborník, abych dokázala přesně říct, proč některé tzv. zdravé školy zavedly i "zdravý" psychický režim (jako ta synova), a jiné nikoliv.
Tj. jsem přesvědčena, že nezáleží úplně jen na samotných učitelích, ale na koncepci školy (vzdělávání taky něco stojí, a pochybuji, že by učitelé měli sami od sebe dost peněz na průběžné a velmi intenzívní vzdělávání - a taky je potřeba čas - aby ředitel školy byl ochoten své podřízené uvolnit na případná školení a kurzy). Kromě toho, za dnešní platy nemůžeme od řadových učitelů chtít, aby všichni houfně nadšeně a zadarmo dělali mnoho navíc, včetně toho vzdělávání. --- A to je taky chyba; stát by měl dostatečnou finanční odměnou motivovat i k průběžnému zvyšování kvalifikace.
M.
Předchozí