Na velkém kartonu je dětskou rukou nakreslena mapa Itálie, kolem se povalují mušle a mince, na některých lavicích je písek. V 5. ročníku ZŠ Křepice právě probíhá výuka vlastivědy. Tak trochu jinak, než je obvyklé.
Pohoda prostředí, zdravé učení a otevřené partnerství. To jsou tři hlavní pilíře, na nichž stojí projekt Škola podporující zdraví. Do sítě projektu jsou zařazeny vybrané základní a mateřské školy. A jsou to takové školy, které aktivně vytvářejí prostředí, jež umožňuje soulad psychického a fyzického zdraví žáků i pedagogů. Garantem projektu je Státní zdravotní ústav (SZÚ) v čele s národní koordinátorkou programu PhDr. Miluší Havlínovou, CSc. Hlavní a základní podmínkou pro přijetí školy do programu je vypracování písemné koncepce neboli tříletého plánu. Ale nejde jen o formální dokument. Všichni pedagogové školy se musí předem s programem seznámit a ztotožnit, musí chtít a být schopni jej dodržovat a podle potřeby rozvíjet. Po třech až čtyřech letech provádí škola autoevaluaci (sebehodnocení) své dosavadní činnosti a inovuje svůj projekt na další období, což je následně završeno i po formální stránce certifikátem SZÚ a uzavřením dohody o vzájemné spolupráci.
Česká republika patří do Evropské sítě škol podporujících zdraví (ENHPS). Vznik tohoto projektu měl a má prokázat význam podpory zdraví ve školním prostředí. Na jeho rozvoji se podílí Světová zdravotnická organizace, Rada Evropy a Komise Evropské unie. Pilotní testy proběhly v roce 1991 v Maďarsku, ČR, na Slovensku a v Polsku. V současné době je do projektu zapojeno několik desítek evropských zemí a konkrétně u nás zhruba 200 základních a mateřských škol. V budoucnu se počítá s tím, že každé dítě a dospívající by měl mít možnost vzdělávat se ve škole, která přijala filozofii a zásady podpory zdraví.
Děti jsou zde vnímány jako individuální osobnosti, mající nejen své povinnosti, ale také svá obecně lidská práva.
Jsou respektovány jejich přirozené potřeby, je podporována jejich sebedůvěra a sebeúcta.
Je s nimi diskutováno a mají možnost podílet se na chodu školy prostřednictvím tzv. Školního parlamentu nebo Rady žáků.
Nedostatky jsou překonávány a přednosti vyzdvihovány.
Razí se zásada, že úspěšné může být každé dítě.
Omezuje se klasické zkoušení, jsou zavedeny pohybové a relaxační chvilky ve vyučování.
Je více využíváno cílených povzbuzení a motivujícího hodnocení, při němž se klade větší důraz na pokrok a možnosti dítěte.
Výuka může probíhat v blocích, jednotlivé předměty mohou být propojovány, využívá se kooperativní a projektové vyučování.
Začátek vyučování může být posunutý, hodiny zkráceny a přestávky prodlouženy.
Škola a rodina nejsou v opozici, vzájemně si pomáhají.
Škola chápe, že rodiče jsou pro dítě primární.
Rodiče mají možnost účastnit se výuky.
Zásady škol podporujících zdraví se zdají být tak samozřejmé, že by si leckdo mohl říci, proč vlastně dělat speciální projekty. Estetické prostředí, zdravá výživa, pitný režim, smysluplné učení, pozitivní motivace, uznání a důvěra jsou přece naprosto přirozené součásti našeho života. Ale je to skutečně tak samozřejmé? V mnoha klasických školách bohužel ne. Pro pedagogy ŠPZ znamená přijetí programu a vstup do sítě projektu více práce, kterou jim nikdo nezaplatí. Ovšem tento vklad se jim vrátí v podobě spokojených a šťastných dětí i rodičů. A díky vzájemné zpětné vazbě vychází přímá úměra "spokojené dítě = spokojený učitel = klidná práce a dobrá kvalita vzdělávání".
Mirek byl v první třídě fackován za to, že v hodině tělocviku vybočil z řady , v druhé třídě dostával poznámky typu "neostrouhal si tužku" a "zase si neostrouhal tužku". Ve čtvrté třídě dostal pětku, dvakrát podtrženou, za to, že si špatně opravil domácí úkol. V páté třídě musel navštívit neurologii pro trvalé těžké migrény. Přestože se psychologickým vyšetřením zjistilo, že jde o dítě s nadprůměrnou inteligencí, výsledky ve škole tomu neodpovídaly. Do "šestky" nastoupil na jinou školu. Bolesti hlavy po krátké době odezněly a ze zdeptaného kluka se pomalu stával sebevědomý žák a dobrý sportovec. Poprvé v životě se do školy těšil. Nová škola byla v té době už 7 let zapojena v programu ŠPZ.
Projekt Škola podporující zdraví (ŠPZ) má za sebou u nás více než desetileté fungování a výsledky jasně dokazují, že celkově tyto školy, jejich žáci a pedagogové prospívají více než jak je tomu v klasických školách. Je zde větší zájem dětí o vyučování, vládne zde klidnější a bezpečnější atmosféra, děti, kantoři i rodiče jsou spokojenější. Školy podporující zdraví jsou totiž skutečně "zdravé", protože všichni, kdo do těchto škol patří, se ve všem učí dívat se zdravě sami na sebe. A to je také cílem celého projektu.
Další informace můžete najít zde:
http://nszm.internet.cz/cb21/asp/ibrana.asp?id=3823
http://www.who.dk/youthhealth/20030130_2
http://www.szu.cz/czzp/projekty/index4.htm
http://integral.wz.cz/
http://www.zs-slovenska.cz/big/index.html
http://web.spinet.cz/zsjm/
http://mujweb.cz/www/msbojasova/
Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.
Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.