Sedadlu spolujezdce (vedle ridice) se skutecne rikalo sedadlo smrti, ale uz hodne dlouho jsem tohle oznaceni neslysela (prinejmensim od BESIPu, policie, pojistoven, redaktoru motoristickych casopisu apod). Zrejme jiz rozdil v riziku na prednich a zadnich sedadlech neni tak velky.
Myslim, ze na tom maji svuj podil dve veci: pred takovym 20 lety bylo mnohem vic lidi, kteri se v aute nepoutali, a ve meste to navic nebylo povinne, tak tam se nepoutal snad nikdo. Pak je nejhorsi sedet na sedadle vedle ridice, protoze tam jde velmi casto naraz (ridic se mu instinktivne snazi vyhnout, navic stromy byvaji po prave strane vozovky a ne uprostred atd). Dneska se sice take nepouta kazdy, ale pomer je prece jen jiny.
Druha vec je bezpecnost dnesnich aut. Vyrobci venuji pasivni bezpecnosti velkou pozornost, jdouci dale nez jsou predpisy, mimo jine proto, ze ADAC dela na skoro vsechna nova auta crash testy. Kolikrat vidite na silnici uplne rozsrotovane novejsi auto, vedle ktereho stoji vydeseni, ale v podstate nezraneni cestujici. Zdaleka se uz tolik nestava, aby se pri narazu zpredu vyrazne zdeformovala kabina pro cestujici (pokud ten naraz neni extremni). Do pasivni bezpenosti spadaji i airbagy, ktere jsou casto pouze na prednich sedadlech. Smrtelne nehody se sice bohuzel stavaji porad, ale pokud nejde zrovna o to, ze ridic vjel pod vlak nebo pod kamion, zalezi hlavne na nahode, kam sel naraz.
Dalsi vec je, ze sedet na prednim sedadle je prijemnejsi, a proto jsou-li v aute dva lide, sedi pravdepodobne cestujici vepredu, a proto je zranenych na prednim sedadle zdanlive vice, predpokladam vsak, ze s timhle oficialni statistiky pocitaji.
Předchozí